DOOR JOKE SCHOT
2012-11-05 07:00:00 • 5 min lezen

Larry Carlton Quartet in LantarenVenster 31 oktober 2012 Tekst Jasper de Koster

Grootmeester Larry pakt uit

Larry komt alleen het podium op, pakt zijn beroemde Gibson ES 335, en speelt een stuk. Het volume staat op zacht, bijna fluisterzacht. Larry geniet van de akoustiek en speelt nog twee nummers alleen voordat de band opkomt. Daarna wordt het een stuk luider, maar nog lang geen rock-volume. Aangenaam dus. De bandleden kent hij sinds gisteren. Eén maal gerepeteerd en hup: spelen! Het publiek is verbaasd over de strakheid van het samenspel na zo kort samenzijn. Toch gaat dat zo anno nu. Je stuurt een mp3, mailt een uitgewerkte partij of accoordenschema en that's it. Thuis instuderen. Op het podium stel je je voor aan de andere bandleden. Chuck Berry deed nooit anders, alleen konden zijn begeleiders zich niet zo comfortabel voorbereiden. "Can you imagine a night going to Billy Joel when he is playing none of his hits? Well, it's going to be such a night" grapt Larry. Toch komt er ook bekend werk van hem voorbij. We mogen Minute by Minute meezingen van hem, maar dat blijkt toch te lastig voor het publiek als er op het podium niet gezongen wordt. Een erg knap stukje gitaar horen we, als hij Happy Birthday voor iemand uit het publiek speelt. De gehele melodie bouwt hij op uit jazzy accoorden. Dat hij tijdens het concert de band niet voorstelt, lijkt een smetje, maar blijkt na het concert op een misverstand te berusten. Hij dacht dat in de vooraankondiging de band als was voorgesteld, geeft hij als excuus. Achteraf denk ik dat hij de namen van zijn bandleden gewoon niet meer wist. Ook Larry wordt een dagje ouder.