2012-05-22 07:00:00 • 11 min lezen

Laura Pausini is groot geworden

Twintig jaar geleden treedt Laura Pausini in Nederland op als jong Italiaans meisje. In die tijd verovert ze de hitlijsten met ‘Strani Amori’ en verkoopt ze miljoenen albums. Ze verdient veel awards waaronder de ‘Best Latin Artist' in 2005. In Italië is ze een van de meest succesvolle artiesten, maar is Nederland haar vergeten? Metamorfose tot podiumbeest Vanavond treedt Pausini op met haar band in de uitverkochte HMH te Amsterdam, voor de Inedito World Tour die in Milaan begonnen is en zo’n 100 shows zal bevatten. Het publiek bestaat, naast haar vader, uit mensen van verschillende nationaliteiten en verbazend genoeg uit jong en oud. Ouderen die de oudere nummers uit hun hoofd meezingen en jongeren die helemaal uit hun dak gaan op de nieuwe hardere rockmuziek. Iedereen heeft een stoel, maar niemand gaat zitten. Vanaf begin tot eind is het een feest. Ja, een verandering is de Diva wel ondergaan: van een lieflijke zangeresje tot een podiumbeest. Feest der herkenning De setlist bevat veel van haar hits, zoals natuurlijk ‘Strani Amori’, ‘Surrender’, ‘La solitudine’, ‘Benvenuto’, ‘Non ho mai smesso’. De entourage is eenvoudig. Buiten wat rook, confettikanonnen en lichteffecten om, speelt er zich op de achterwand nog het een en ander af in de vorm van een projectie. De omlijsting is een omgekeerde tafel, alsof je onder een rieten tafel ligt en door de glasplaat omhoog kijkt. Meestal zie je Pausini en de bandleden in beeld. Een enkele keer draagt het decorum bij tot de sfeer, zoals het veranderen van de jaargetijden. Band van formidabele klasse De begeleidingsband bestaat onder andere uit gitaristen Paulo Carta en Nicola Oliva. Zij nemen geregeld de leiding en rocken er werkelijk vet op los. Ondanks dat Pausini het icoon is, tonen Carta en Oliva door hun uitdagende en speelse werk dat de muziek op zichzelf ook zeker de moeite waard is. Drummer Emiliano Bassi zit verscholen achter zijn drumstel en komt aan het einde pas tevoorschijn. Zijn aandeel is ondersteunend en strak.  De basis van de band vormt de bass en piano, die worden bespeeld door Matteo Bassi (bass) en Bruno Zucchetti (piano). Charmante diva Voor de tour zijn er nog gastartiesten uitgenodigd. Zangeressen Robertà Granà en Monica Hill brengen harmonie in de muziek wat de zang betreft. Zanger Gianluigi Fazio geeft het zwaardere geluid in de vocalen. Pausini is zichtbaar heel dankbaar met haar vaste band, en de gasten. Ze eert ze door een paar keer hun naam te noemen, en als het ware dicht bij ze te poseren voor de fotoshoots. Laura Pausini houdt van Nederland, en zegt dat een paar keer in Nederlandse bewoordingen. Ze gooit nog een petje in het publiek, en dan is het voorbij. Pausini: een charmante, lieftallige rockstar.