DOOR SANDER DE MAN
2014-05-14 07:00:00 • 7 min lezen

Lekker ruige vlucht met Sky Pilots in de Ekko

Wie na 21:00 uur incheckt in de (voor de helft gevulde) Ekko zal zich de eerste minuten in een optreden van de Rolling Stones gewaand hebben.

Op het podium staat de gezagvoerder van Sky Pilots met zijn heupen te wiegen als Mick Jagger in zijn jonge jaren. Als de eerste rook is opgetrokken blijkt de jonge Mick toch Duif te zijn. Matthijs van Duijvenbode, alias Duif, is bekend als toetsenist van onder meer Tim Knol en Johan. Na jaren op de achtergrond gestaan te hebben heeft hij in 2013 zijn eigen band opgericht en laat hij nu zien een flegmatieke frontman te zijn. Zijn bewegingen, zijn mimiek en zijn manier van dansen met sambaballen; de vergelijking met Mick Jagger lijkt gerechtvaardigd.

Het concert De piloten spelen vanavond vanaf de start tot de landing een strakke set. Dat de muziek van Sky Pilots niet vernieuwend is doet niets af aan het goede optreden. De band is enorm goed op elkaar ingespeeld, wat opvallend is voor een band die nog geen jaar bij elkaar is. Het geeft aan wat een fantastische muzikanten Duif om zich heen heeft verzameld, die stuk voor stuk al ruimschoots hun sporen verdiend hebben. De band geeft zichzelf weinig rust en contact met het publiek wordt slechts sporadisch gemaakt. Gelukkig maar; zo blijft de vaart er lekker in. Des te meer tijd is er voor de pakkende en soms dansbare beatsongs. De nummers worden met veel passie gespeeld en gezongen en dat gaat er wel in bij het Utrechtse publiek. Halverwege de vlucht zet Sky Pilots in voor een zeer geslaagde cover van Avicci, die de mannen voor de radioshow van Giel Beelen op 3FM ingestudeerd hebben.  ‘Addicted to You’ vraagt van Duif het uiterste en dat geeft hij dan ook. Dit werkt aanstekelijk: er wordt vanaf dat moment meer meebewogen en geklapt in de zaal.

De conclusie Na een vlucht van exact een uur wordt de landing alweer ingezet en zet Sky Pilots ons weer met beide benen op de grond. Tijdens de lekker ruige vlucht blijkt dat Sky Pilots een aanwinst binnen de Nederlandse gitaarbandjes-scene is. Stuk voor stuk aanstekelijke, lekker in het gehoor liggende en melodieuze nummers die het in het komende festivalseizoen goed zullen doen. Dat wordt Mick-Jaggerend met een biertje in de hand over de festivalweide vliegen!