2016-05-18 07:00:00 • 9 min lezen

LINDA.festival 2016

Op het Hembrugterrein in Zaandam vond in het weekend van 14 en 15 mei de eerste editie van het LINDA.festival plaats. Het treffen stond volledig in het teken van plezier, vermaak, show en tal van verwennerijen. Op de mainstage waren er op beide dagen optredens van onder anderen Jett Rebel, Anita Meyer, Miss Montreal en Ali B.. Het eerste nummer van het tijdschrift LINDA. verscheen in 2003. Het blad is uitgegroeid tot de grootste vrouwenglossy (v/m) van Nederland en onderneemt inmiddels ook tal van andere media-activiteiten. Een festival ontbrak nog in het crossmediale portfolio van de business. Met dit festival is het merk LINDA. nu letterlijk tot leven gekomen. Bezoek(st)ers konden zich laten informeren en entertainen via een event gevuld met voorlichting en clinics op het gebied van food, fashion, beauty, lifestyle, wellness, erotiek en sport. Ter verstrooiing was er show, dans en muziek. Ook kon er naar hartenlust worden geshopt op het gebied van mode, make-up, massage en vintage gadgets. Opmerkelijk was de cursus aftrekken. De Love Academy gaf tips en advies over het mannelijk genot en de daarop toegespitste handjobs, benaderd vanuit de rol en het perspectief van vrouwen. Risicoloos vermaak? Linda de Mol en haar team hebben oog voor het alledaagse, trends, lifestyle en women interest. Het leven gevangen in glans en een tikje ondeugd.. Linda de Mol is vrouw, merk, soortnaam en bovenal een mediageniek personality pur sang, want showbizz en entertainment zijn haar op het lijf geschreven. Tijdens het vragenvuurtje ‘Linda geeft antwoord’ konden festivalbezoekers prangende vragen aan haar stellen. Die vragen hadden niet veel diepgang en waren weinig confronterend. De goedlachse Linda hoefde nergens omheen te draaien. Ze geniet volop van de geneugten van het leven. Talent, hard werken, aanpakken - ‘Let’s do it!’ - en ook een beetje geluk, brachten haar succes en weelde. Ze zou gemakkelijk kunnen stoppen met werken, maar geniet nog steeds volop van haar werk. Zodra haar houdbaarheidsdatum op de televisie is verstreken, hoopt ze haar werk als initiator en adviseur te kunnen voortzetten. Linda’s conclusie zou kunnen zijn: met charme en ondernemingszin kun je heel veel voor elkaar krijgen. Nu we Linda kennen, rest de vraag: ‘Wie is dan de LINDA.vrouw (v/m)? Vrouwen en mannen die niet vies zijn van een maandelijkse portie stijl, opsmuk en vertier. Allochtonen waren niet herkenbaar aanwezig. LINDA haakt op alles in, adviseert, maar graaft niet te diep, zodat lezers, auteurs en adverteerders elkaar op een prettige en sfeervolle manier kunnen ontmoeten.. In de twee dagen van deze eerste editie trokken 12.000 bezoekers naar Zaandam. Het succes van dit festival zal mede zijn toe te schrijven aan de live muziek die werd geboden op een groot festivalpodium. De organisatie wist dan ook precies hoe je de dag in muzikale banen kunt leiden. Het programma was verrassend samengesteld. Het lezerspubliek reageerde enthousiast en kwam in grote getalen luisteren naar de aanwezige acts. Het waren goede shows en de sfeer deed niet onder voor een popfestival. Muziekliefhebbers kwamen goed aan hun trekken. Ali B. sloot beide dagen af met zijn succesvolle, en ook behoorlijk melige ‘Op Volle Toeren’. Toen het op zondagavond begon te regenen, was hij solidair en ‘rapte’ tussen de mensen spontaan een ter plekke verzonnen tekst die nergens over ging, maar wel een polonaise teweegbracht onder de kleuren van een heuse regenboog.. Een tweede editie van het LINDA.festival vindt plaats in mei 2017.Beelden en video’s van het LINDA.festival 2016.Tekst: Roland Huguenin.