Een Masterclass in Soul van Little Steven & DOS in Tilburg

2017-12-02 07:00:00 • 3 min lezen

Blues / Rock / Soul
9

Little Steven Van Zandt & The Disciples Of Soul - 30 nov. Poppodium 013 Tilburg

Aangezien The Boss Bruce Springsteen op dit moment met een soloproject op Boradway bezig is kunnen de overige E Street Bandleden zich ook met eigen projecten bezig houden. Little Steven bracht dit jaar een nieuw soloalbum uit en is op dit moment bezig met een tour waarbij hij ook Tilbur aandoet. Klokslag acht uur komt de band het podium op. Zoals bekend bestaan The Desciples Of Soul uit een bont gezelschap met voorop Mr. Steven himself, wederom karakteristiek gekleed met een lange jas, mooi gelakte laarzen, bandana en het nodige aan juwelen om de nek en aan de vingers.

Niet alleen eigen werk
Al snel blijkt dat we die avond niet alleen eigen werk zullen horen maar dat het een musical trip through “soul” memory laan gaat worden. Opener ‘Even The Losers’, een cover van de recent overleden Tom Petty, is verrassend waarmee de toon meteen wordt gezet, gevolgd door ‘Soulfire’, de titelsong van zijn laatste album dat dit jaar verscheen. Al snel zoekt van Zandt contact met het publiek door verhalen uit de oude doos te halen maar waarbij ook het huidige politieke landschap niet onbesproken blijft. Als een echte verkondiger van de ‘Soul’ vergelijkt hij de concertzalen van tegenwoordig met tempels waar in ieder geval eensgezindheid heerst en waar de muziek verbroedert. Uit de zaal klinken vervolgens kreten als “halleluja” en “amen” en je voelt dat het goed zit. In dat opzicht merk je dat van Zandt natuurlijk al een leven lang werkt aan de zijde van Bruce Springsteen. De chemie met de band, het aan een knikje genoeg hebben, de drummer die niet opvalt maar het centrum van de band vormt en het feit dat er ruimte is voor iedereen om te excelleren. Zo is er tijdens de Etta James cover ‘The Blues Is My Business’ meer dan genoeg ruimte voor Marc Ribler op gitaar maar ook voor de drie achtergrondzangeressen die zoals van Zandt het zegt : “they are dancing their asses of and they still sing live”.

Back in the old day
Natuurlijk was er ook ruimte voor wat rustiger werk. Van Zandt neemt je terug in de tijd met zijn versie van de geschiedenis van Rock ’n Roll begin jaren ’80, waarbij volgens hem de blanke en donkere jeugd elkaar in de muziek aan de oostkust van de VS vonden; De Doo-Wap song ‘The City Weeps Tonight’ is een prachtig ingetogen nummer waarbij hij de gitaar even links laat liggen. Het hoogtepunt van de avond is misschien wel de versie van ‘Down And Out In New York City’ (James Brown), een nummer dat een geweldig vibe en sound heeft zoals we dat kennen uit de tijd van Curtis Mayfield en Isaac Hayes. De blazerssectie mag in deze bijna tien minuten durende versie heerlijk soleren.

‘Bitter Fruit en ‘Forever’
Zo blijkt dat Van Zandt ook solo in staat is om een concert feilloos op te bouwen en zoekt de interactie met zijn vrienden op het podium maar óók met het publiek. Met zijn voltallige band maakt hij een reggae-uitstapje met nummers als ‘I’m A Patriot’ en ‘Solidarity’ waarna hij met ‘Groovin’ Is Easy’ weer terug pakt naar de soul. Het laatste deel wordt natuurlijk gevormd door de hits uit een verleden en met ‘Bitter Fruit’ en ‘Forever’ is ook die allerlaatste twijfelaar die avond om. Afsluiten doet hij met ‘I Don’t Wanna Go Home’, een nummer dat hij schreef voor Southside Johnny en de absolute encore is ‘Out Of The Darkness’. Na een 2½ uur durende show neemt Little Steven met zijn band The Disciples Of Soul afscheid van Tilburg. “We’ll be Back” klinkt het als afscheid. Het aanwezige publiek heeft vanavond kunnen genieten van een hartverwarmende show die vorm gegeven is door een aantal uitstekende muzikanten waarbij het plezier en de liefde voor muziek er vanaf spat. AL met al een masterclass over soul.

Blues / Rock / Soul