2014-03-05 07:00:00 • 3 min lezen

London Grammar in de Melkweg

In een afgeladen Melkweg staat iedereen vol afwachting naar het podium te staren. Het langverwachte trio London Grammar zal vanavond, maandag 3 maart, optreden. Met het beeld van het geslaagde album "If You Wait" als achtergrond gaan de lichten uit en de blauwe spots gedimd aan.

Het optredenOnder luid gejuich komen de bandleden op en in het donker beginnen zij hun set met 'Darling Are You Gonna Leave Me'. De blauwe spotlights zorgen ervoor dat alle ogen op  zangeres Hannah Reid gericht zijn. Het is een opening uit duizenden. Haar engelachtige verschijning met haar zuivere stem en hoge uithalen brengen het publiek direct in vervoering. De toon is gezet.

Tijdens 'Interlude' neemt Reid plaats achter haar piano om vervolgens het publiek te begroeten. De bandleden komen allesbehalve ongemakkelijk over, als zij praten over hun bezoeken aan Amsterdam en stellen ook vragen aan het publiek. Het ijs is gebroken na het maken van een paar grapjes over het televisieoptreden dat na het optreden op hen wacht.

De muziek van London Grammar wordt omschreven als: ambient met een mix van etherische en klassieke geluiden, ondersteund met melancholisch gitaarspel. Dit gitaarspel, ondersteund door djembes, wordt nog eens aangestipt als Reid even haar stem backstage moet stomen om het optreden voort te kunnen zetten. De gitarist Dan Rothman en Dominic 'Dot' Major (keyboard, djembe, drums) nemen halverwege het nummer 'Flickers' het podium over. Voor 'Wasting My Young Years' maakt Reid weer haar rentree, zonder enige verstoring in de sfeer te veroorzaken. Als toegift speelt de band 'Metal & Dust'. Hiermee weten zij het optreden groots te eindigen. Een prachtig contrast met het intieme begin van het optreden.

De conclusieOokal was het optreden kort (nog geen uur), London Grammar speelde haar nummers met verve. Grote afwezige van de avond was de plaat in samenwerking met Disclosure, 'Help Me Lose My Mind'. Desondanks vertelden vocalen en mimiek van Reid een verhaal. Een verhaal dat voor velen herkenbaar was.