2014-01-06 07:00:00 • 3 min lezen

Lustrum voor Candy Dulfer in de Koperen Hoogte

De Koperen Hoogte is een hotel in Zwolle waar eens per maand op uitnodiging van muzikaal leider en bassist Harry Emmery een soloartiest wordt uitgenodigd voor een jamsessie. Vanavond Candy Dulfer Gastvrouw Terry kondigt een lustrum aan, het is namelijk voor de vijfde keer dat Candy Dulfer hier optreedt. Het publiek bestaat hoofdzakelijk uit vrienden van jazzclub MusicArte, maar ook uit vele anderen. Zij zijn hier naar toe gekomen voor een spectaculair optreden onder het genot van een hapje en een drankje. Vorig jaar speelde Candy hier ook, onder begeleiding van bijna dezelfde band. met Cyril Directie op drums, Jan van Duikeren op trompet en natuurlijk op bas Emmery zelf.  Vanavond is ook Ronald Kool aanwezig. Hij is onder andere bekend als pianist van Anouk. Hij speelt zowel op de oude Yamaha als het Hammond orgel voortreffelijke solo’s. Na een leuke introductie door Terry  begint de avond met ‘Coming Home’ gevolgd door ‘Cold Sweat’, waardoor de sfeer er meteen goed inzit. Met het nummer ‘Boogaloo’ wordt het publiek uitgenodigd mee te doen. Het ritmische talent van Cyril Directie komt onmiddellijk tot uiting, en we zijn allemaal laaiend enthousiast. Helemaal als hij daarna al fluitend het gevoelige nummer ‘Follow Rivers’ inzet. Daarna nog ‘Blue Seude Shoes’ van Charlie Parker, en de standard ‘Walk Tall’. Interview met Candy In de pauze hebben we een interview met Candy. Zij praat openhartig over de X-factor, ALS, haar betrokkenheid bij Dutch Sell Dogs, en haar nieuwe kledinglijn. Na de pauze gaat het feestje verder met bekende nummers van Candy, en er mag gedanst worden. Uiteindelijk komen er redelijk wat mensen van hun stoel. De muzikanten zelf genieten er ook van. Het is een jaar geleden dat ze hier hebben samengespeeld. Dat is echter niet te merken, ze vinden elkaar feilloos, en geven elkaar de ruimte.. Ook Candy eist voor zichzelf niet de prominentie op die ze natuurlijk wel heeft vanavond. Al hoewel van Duikeren inmiddels ook internationale bekendheid geniet. Hij speelde bijvoorbeeld met Alain Clarke, Diana Ross en Lionel Richie. En op het moment met zijn band Special Request Horns staat hij achter Caro Emerald, en Ladies of Soul. Ladies of Soul waartoe ook Candy Dulfer behoort, hebben in februari twee concerten in ZiggoDome welke beide al uitverkocht zijn. Conclusie Dat zo’n wereldartiest als Candy Dulfer zich op een paar vierkante meter in de Koperen Hoogte thuis voelt is toch wel een aanwijzing dat er iets bijzonders gebeurt daar.  En dat is ook zo, het is een totaalbeleving, een combinatie van muziek en gezelligheid. Volgende maand staat Shirma Rouse hier, en ook dat zal ongetwijfeld weer een leuke avond te worden.