DOOR JOKE SCHOT
2016-11-25 07:00:00 • 9 min lezen

Maceo Parker - It's all about LOVE!

…Omdat hij al vijftig jaar onvermoeibaar en gedreven zijn stempel weet te drukken op zowel soul, funk, jazz en rhythm & blues en deze stijlen met elkaar weet te verbinden… …krijgt Maceo Parker de Radio 6 Soul & Jazz Icon Award uitgereikt tijdens North Sea Jazz 2012. In november 2012 blaast hij het dak van de Rotterdamse Schouwburg. Op 20 november 2016 keert Maceo Parker terug in de Rotterdamse Schouwburg. Zijn populariteit is onverminderd groot bij jong en oud publiek. Ruim voor aanvang van het concert is de grote zaal afgeladen en gonst een oorverdovend enthousiasme.. Maceo Parker is een van de grondleggers van de funk. Een genre dat een onuitwisbare rol speelt in de ontwikkeling van r&b, soul, disco, rock en jazz. Met zijn energieke inbreng als ‘sideman’ stimuleert hij sinds de vroege jaren 60 de successen van illustere sterren als James Brown, George Clinton, Bootsy Collins, Ray Charles, Prince, de Dave Matthews Band en de Red Hot Chili Peppers. In de negentiger jaren begint Parker een geslaagde solocarrière en maakt hij vele platen. Parker heeft een ongenadige timing en schrijft tijdloze en pakkende melodieën. Live maakt hij dansmuziek met onweerstaanbare vibes.. Na het eerste applaus kondigt Parker een bijzondere gast aan, door op de lege plek op het podium te wijzen waar al een microfoon staat opgesteld. Niemand twijfelt aan de komst van Candy Dulfer. Eerst speelt hij zijn grootste hits. Naast zijn eigen licks geeft hij veel ruimte voor prachtige solo’s van al zijn bandleden. Naast veel uptempo is er ook ruimte voor soul en gevoelige snaren. Parker brengt alles quasi serieus… Met zijn grappen en grimassen benadrukt hij veelvuldig dat het leven swingend en liefdevol moet zijn. Na een uur verschijnt Candy op het podium. Haar inbreng maakt het feest compleet. Ze speelt swingende duetten met Parker en met trombonist Greg Boyer. Met extatische solo’s drijft ze de band naar een groovende climax. Als laatste uitsmijter vraagt Parker zangeres Darliene Parker om in de spotlights te komen staan. Darliene, een nicht van Parker, geeft een geweldige show. Met haar warme stemgeluid, haar timing, dans en acteertalent, zet ze de zaal een kwartiertje volledig op zijn kop. Voor de uitsmijter van de avond, keert ze terug op het podium, om samen met Maceo, Candy en Greg te zingen en te dansen.. Gezien zijn enorme loopbaan is Maceo Parker meer dan legendarisch; op de bühne is hij nog steeds  de ongeëvenaard funky altsaxofonist en de onbetwiste leider van een band die hot and awful is. Parker (1943) is wat jaartjes ouder, maar lijkt zich daar weinig van aan te willen trekken. Hij oogt fit, zijn ogen glinsteren en hij toont veelvuldig zijn gulle lach. Bijna onvermoeibaar geeft hij een ruim twee uur durend concert. In zijn live performance is Parker puur en stijlvol. Zijn spel, zang en dans doordrenkt hij met elektrificerende schijnbewegingen.. De funk van Maceo Parker is en blijft onweerstaanbaar cool, huiveringwekkend en sexy..Tekst: Roland Huguenin