2014-12-14 07:00:00 • 6 min lezen

Manu Katche in Lantaren Venster

In Lantaren Venster te Rotterdam speelt vanavond ECM artiest Manu Katché met zijn kwartet. Deze Franse drummer staat bekend als popdrummer, en speelde met wereldartiesten als Sting, Tracy Chapman, Dire Straits, Joni Mitchell en velen anderen. Ook op het gebied van jazz timmert hij goed aan de weg wanneer hij samenwerking begint met de Noorse jazzsaxofonist Jan Garbarek. Katché speelt makkelijk, is energiek en duidelijk de bandleider. De ogen en oren van zijn kwartet zijn op de meester gericht, en ook de geluidstechnicus geeft met het volume de voorrang aan de drummer. Hij wisselt nummers af van zijn albums ‘Neighbourhood’ (2005)  ‘Playground’ (2007), ‘Third Round’ (2010) en het gelijknamige titelalbum ‘Manu Katché’ (2012), welke zijn uitgekomen bij het Duitse label ECM,  waar de producent een evenwichtiger mix in gedachten heeft gehad. De composities van Katché worden gekenmerkt door gemoedelijke, melancholische melodieën die vanavond uitstekend worden vertolkt door de Noorse saxofonist Tore Brunford. Vanavond zijn de melodieën toch geen ondergeschoven factor met betrekking tot het krachtige geluid van Katché. In al zijn snelheid wisselt en mengt hij vele percussietechnieken, en drijft zijn band tot hoogtepunten. Hij weet zeer geconcentreerd te moduleren, door de noten van de muziek te volgen op zijn rijkelijk uitgebalanceerde drumstel. Toetsenist Jim Watson (Hammond B3 orgel en Steinway vleugel) heeft hij de grootste moeite zich hoorbaar te maken. Toch heeft hij op de juiste momenten een rol in de weemoedige sfeer die met een Hammond al snel ontstaat. De Italiaanse trompettist Luca Aquino deelt zijn plek met Brunford, maar zij spannen ook samen. De elektronica doet de rest wat betreft de samenhang en toegevoegde geluiden. Conclusie Katché herinnert zich de vorige keer dat hij in Lantaren Venster optrad (2010). Nu in de nieuwe omgeving presteert hij weer mateloos met een enerverend concert, waarin harmonie en een respectabele drumsolo niet ontbreken. Na de twee bisnummers ‘Snapshot’ en ‘Rose’ zwaait hij een keer, en daarna is deze aardige, en zeer bekwame drummer verdwenen. Prachtig werk gonst na in de oren, en is te koop op goed geproduceerde albums.