Mariza doorleeft de 'nieuwe' fado

Mariza doorleeft de 'nieuwe' fado

DOOR ROLAND HUGUENIN
2019-02-24 07:00:00 • 3 min lezen

Folk

Mariza doorleeft de 'nieuwe' fado

Als start van een uitgebreide wereldtour, maakt fadozangeres Mariza een tour langs Nederlandse podia. In de Rotterdamse Doelen bijt ze het spits af met een even intiem als indringend concert, waarin ze fado samenbrengt en mengt met elementen uit flamenco, pop, Afrikaanse ritmes en soms wat flarden jazz en tango.

Het Portugese levenslied stond lange tijd in een slecht daglicht totdat het werd omarmd en verheven tot nationaal en ook ‘nationalistisch’ erfgoed. Na de Anjerrevolutie in 1974, ging de fado een tijd in de doofpot. Nu wordt het weer met geestdrift gespeeld door een nieuwe getalenteerde generatie fadista’s. Mariza is de gedoodverfde nieuwe koningin en daarmee de opvolgster van Amália Rodrigues, maar zij distantieert zich beleefd van die ‘eretitel’ omdat ze veel respect heeft voor de verdiensten van Rodrigues.

Niets in het leven is Mariza (de artiestennaam van Marisa dos Reis Nunes, 1973 Maputo) vreemd, want fado gaat over liefde en alles wat geluk kan verstoren en het leven soms maakt tot een tranendal. Blues in de overdrachtelijke zin van dat woord. Fado staat in de eerste plaats voor saudade (vrij vertaald hartstocht en verlangen) dat nauw is verweven met de Portugese volksziel.

Toen Mariza drie jaar oud was verhuisden haar ouders van haar geboorteland Mozambique naar Lissabon, waar ze een restaurant begonnen in de volkswijk Mouraria. Fado is levende muziek, die in de volkswijken van Lissabon dagelijks in restaurants en cafés wordt gespeeld, dus Mariza kreeg het met de paplepel ingegeven. Dankzij haar uitzonderlijke zangtalent en haar unieke stemgeluid is ze uitgegroeid tot een wereldster.

Het is tien jaar geleden dat Mariza voor het laatst optrad in Rotterdam. Intussen trouwde ze, werd ze moeder en heeft het leven haar gerijpt en gelouterd. De lading van haar teksten klinkt doorleefder en kwetsbaarder dan voorheen. Haar ongenaakbare uitstraling, die onlosmakelijk samenhing met haar perfectionisme, heeft plaatsgemaakt voor warmte en toegankelijkheid. Ook haar charisma is gegroeid.

Mariza zingt de mooiste liedjes uit haar repertoire, zoals Loucura, Beijo de Saudade, Chuva, Barco Negro, Trigueirinha. En Chuva mag zeker niet ontbreken vertelt Mariza met een ironische ondertoon, verwijzend naar teleurgestelde reacties als ze het lied niet zingt. Haar begeleidings-ensemble bestaat uit de traditionele combinatie van Portugese gitaar, Spaanse gitaar en akoestische basgitaar, aangevuld met percussie en accordeon. Veel mooier kan het niet, in lijn met de traditie. De samenklank van deze instrumenten geeft een mix van warmte en sprankeling, die zich leent voor alles tussen tederheid en stevige grooves.

In 2018 verscheen de laatste cd ‘Mariza’. Een zeer persoonlijke album, geproduceerd door de Spaanse producer en singer-songwriter Javier Limon. Oração (gebed) is de eerste tekst die ze zelf heeft geschreven. Er zijn dagen waarop ze het niet kan zingen. Op deze avond zingt ze het met passie. Je zou wensen dat ze het a capella doet, om puur van haar stemgeluid te kunnen genieten.

Mariza wordt gedragen door haar publiek. Ze voelt dat het delen van haar cultuur grenzen doet vervagen. Plezier is voor haar de essentie van muziek. Met aanstekelijke scherts daagt ze uit tot sing-alongs waarbij de zaal stevig aan het werk wordt gezet. Aan het eind van het concert loopt ze zingend door de zaal en schudt vele handen van haar fans. Terug op het podium zingt ze Primavera. Met Ó Gente Da Minha Terra is avond compleet.

Bezetting: Mariza (zang), José Manuel Neto (Portugese gitaar), Pedro Jóia (akoestische basgitaar), Fernando "Yami" Aráujo (akoestische bas), Hugo “Vicky” Marques (drums en percussie), João Frade (accordeon)

Gezien: 23 februari 2019 De Doelen, Rotterdam

Klik op de podia UTRECHT | EINDHOVEN | HEERLEN voor verkoop tickets

FOTO'S JOKE SCHOT (klik op de foto's om te vergroten en het volledige beeld te kunnen bekijken)