2014-05-12 07:00:00 • 5 min lezen

Maya Fridman en Jyoti Verhoeff in de Wisseloord Studios

Op zaterdag 3 mei jl. vond er een voorvertoning van het eerste dubbelalbum (‘Riven: Full Moon/Dark Moon’) van Jyoti Verhoeff –zang, piano- en Maya Fridman –cello- plaats in de legendarische Wisseloord Studios te Hilversum. Mpodia was erbij! Deze middag gaf een goed beeld van de totstandkoming en verwezenlijking van dit muzikale project. Alle betrokkenen straalden een oprechte en authentieke sfeer uit. Anekdotes wisselden af met de meer technische kanten van het verhaal. Een succesverhaal; Jyoti was 3 jaar geleden nog geen uitvoerende artiest, lanceerde haar eerste EP (‘Phoenix’, 2012) in een uitverkochte Melkweg en staat 27 juni a.s. in de grote zaal van Paradiso, ondersteund door een 60-koppig orkest. De muziek van het duo werd al gebruikt als onderdeel van het grootschalige mediaproject ‘De nieuwe wildernis’ en de muzikanten wisten als publieksfavoriet door te stoten tot de finale van de Grote Prijs in de categorie ‘singer-songwriter’, alwaar Maya Fridman er met de prijs voor ‘Beste Muzikant’ vandoor ging.

De muziek zelf is moeilijk te classificeren. Er zij overduidelijk folk-elementen in terug te vinden, sluit de muziek op het ene moment weer meer aan bij ‘de mainstream’, op het andere moment kan de luisteraar zich laten fascineren door complexere soundscapes. De cello zorgt voor het grootste gedeelte voor de ritmische basis, maar neemt soms een solerende positie in. Daar Jyoti slechtziend is, heeft ze nooit noten kunnen lezen en heeft ze zichzelf piano geleerd. Dit hoor je ook terug in de pianopartij, dus ook in het geheel: technische capriolen zijn grotendeels achterwege gelaten, waardoor de totaalklank een open en transparante (‘organische’) textuur krijgt. Het onderliggende thema van het dubbelalbum is ‘polariteit’, of in de woorden van Jyoti: ‘liedjes die eigenlijk niet, maar toch weer wel bij elkaar passen en horen’. De luisteraar wordt meegevoerd in een verbeelden landschap van op elkaar inwerkende krachten: licht/duister, mens/natuur en individu/gemeenschap. De verbindende factor, althans zo luidt het antwoord van Jyoti en Maya, is het ‘mysterie’ en het ‘fantastische’. Deze verbintenis werkt terug op het artwork van het dubbelalbum, dat doet denken aan de esthetiek van de gothic- en fantasy-scene. De dames zijn er in geslaagd om iets eigens te creëren, zonder de aandacht van de luisteraar te verliezen. De daadkracht van Jyotis stem overtuigt, hoewel haar vibrato in de hogere regionen nog wat onbeheerst klinkt. Extra aandacht voor de prachtige wisselwerking tussen techniek en het geluid op dit album: Darcy Proper (mastering engineer) en Fieke van den Hurk (mixer/producer) hebben uitstekend werk afgeleverd. De stem van Jyoti is in zeer diverse gedaantes pakkend neergezet.

Tot besluit van de luistersessie speelden Maya en Jyoti nog 2 nummers, live. Deze uitvoering bevestigde wat er even daarvoor uit de boxen schalmde; intieme performers die tot de verbeelding kunnen spreken en goed op elkaar ingespeeld zijn. Chapeau!