2014-01-26 07:00:00 • 6 min lezen

Mayra Andrade in BIRD - Het gaat om de vibe

Mayra Andrade gaat doorgaans door voor een Kaapverdische zangeres, alhoewel ze in Cuba is geboren, en een groot gedeelte van haar leven in andere landen, zoals Senegal en Frankrijk opgroeit. Hierdoor heeft ze behoorlijk haar talen geleerd, en daarvan maakt ze ook gebruik in haar muziek. De meeste nummers schrijft ze zelf, ook zingt ze  traditionals van haar geboortestreek.  Andrade die een aantal jaren geleden in Nederland als betrekkelijk  jong vrouwtje (25 jaar) haar album ‘Navega’(2007) kwam promoten, staat nu in het tot de nok toe uitverkochte BIRD Rotterdam ter promotie van het album ‘Lovely Difficult’. Natuurlijk ben ik benieuwd, hoe is het haar vergaan de afgelopen twee jaar?  Er zijn wat opstartproblemen met het geluid, die de pret niet drukken. Al begint ze een kwartier te laat, we weten dat zij het ruimschoots goed maakt aan het eind van de avond. Ze opent met een nummer ‘A-min n Kre-u Txeu’ van haar nieuwe album gevolgd door ‘Bu al sempri sabi ken ki'n’. Ze zingt veel in de Creoolse taal, echter ook in het Frans, Portugees en Engels. Vanwege haar wereldreis is de muziek enorm divers, en kent vele invloeden. Daarom is het riet onder te brengen onder een genre zoals ‘Pop’ of ‘Indie’of ‘Morna’, maar misschien meer onder ‘World’. Het slaat aan bij een breed publiek. Het is dansbaar en vol passie. Haar karakteristieke wat hese stem is vrijwel verdwenen. Tesamen met een vleugje ondeugendheid was dit toch wel haar onderscheidend kenmerk. Haar management heeft duidelijk de richting aangegeven. Het folklorisme gaat er een beetje vanaf, wat op zichzelf niet erg is. Dat kan zelfs heel goed zijn. Als het maar niet doorslaat naar een idool. Waarom moet iedereen een idool worden? Hier bespeur ik toch meer de neiging naar Engelstalige songs, en de puurheid is een beetje opgepoetst.  De overige muzikanten, haar band die bestaat uit een gitarist, bassist en drummer en organiste Sophie Fustec, hebben leuke maar geen spectaculaire invulling. Misschien Franck Orosemane door zijn lengte. Maar Nicolas Dachuna zit volledig verscholen achter zijn drumstel. Andrade is en blijft de blikvanger van het begin tot het einde toe. Ze is gekleed in een kleurig opengewerkt jurkje, en heeft een goed contact met het publiek. Ze maakt grapjes en krijgt vrijwel iedereen aan het zingen van repeterende refreintjes. Het maakt niet uit of je kan zingen, we zullen het niet doorvertellen’: grapt ze. Het gaat haar duidelijk om de vibe, en die is er wel degelijk.  Na afloop laat zij zich er tweemaal toe verleiden terug het podium op te gaan. Dit geeft aan hoezeer zijzelf van de muziek genoot, en er helemaal inzit. Hiermee maakt ze het begin weer helemaal goed. De vibe die ze graag wilde zien, heeft ze absoluut bereikt. BIRD Het podium & restaurant BIRD is gelegen in het centrum van Rotterdam. Het uitgangspunt is jazz, maar daar wordt regelmatig van afgeweken. Echte Jazz is spaarzaam te vinden. De rest heeft allemaal een subtitel nodig. BIRD biedt ruimte voor zo’n 270 staanplaatsen die vanavond ook volledig worden benut. De sound is goed, en vooral de sfeer van de medewerkers daar is te prijzen. Conclusie Mayra Andrade groeit verder als wereldster. Ze bouwt nu al een behoorlijke carrière op. Graag tot de volgende keer