2016-06-15 07:00:00 • 9 min lezen

Megadeth @ Oosterpoort Groningen

Megadeth Locatie: Oosterpoort Groningen Datum: 14 juni 2016

Met zijn herkenbare houding komt de levende legende van de metal het podium op. Enigszins gebogen, een norse blik onder zijn vol krullende rossige haardos en met een bescheiden blik de zaal inkijkend. Bescheiden hoeft Dave Mustaine zeker niet te zijn. De man die verantwoordelijk is voor het eerste album “Kill ‘em All” van Metallica heeft de muziekwereld op zijn grondvesten doen dreunen. Het was de start van de metal dat een versnelling had ingezet. Na wat ongedurigheden verlaat hij Metallica en start zijn eigen band Megadeth. Inmiddels zijn we 14 albums verder en tourt Megadeth om hun laatste album “Dystopia” te promoten. Afgelopen week deed men het festival Fortarock en de Effenaar in Eindhoven aan. Gister was het de beurt aan Groningen, waar de grote zaal van de Oosterpoort zo goed al vol was. Met de kaken op elkaar start de band met “Hangar 18”, “Wake up Dead” en “In My Darkest Hour”. Met zijn maatje door de jaren heen, is bassist Dave Ellefson degene die het publiek opzweept en luidkeels de refreinen meezingt. Voormalig Lamb of God drummer Chris Adler speelt alles met een metronoom mee, het strak snel en afwisselend spel is een lust om naar te kijken. Met de jonge gitarist Kiko Loureiro aan de linker zijde van het podium is Megadeth weer fris van klank en kleur. “A Tout Le Monde”, “Symphony of Destruction” en Piece Sells werden met verve gespeeld. Maar ook de nieuwe songs “Fatal Illusion”, “Post America World”, “The Threat is Real” en het titelnummer van het nieuwe album passeerden de revue. Er werd nog even stilgestaan bij de overleden Jimmy Bain (DIO) en alle andere rockmuzikanten die in de wereld weinig of geen aandacht krijgen bij het overlijden en toch veel voor de muziekwereld hebben betekend.

Mustaine & co hebben hun positie binnen de metal en muziek wederom bewezen dat het een band is waar je u tegen zegt als het gaat om kwaliteit, show en inspiratie voor veel (metal)gitaristen en bands.