2015-04-30 07:00:00 • 8 min lezen

Melissa Etheridge intiem en gezellig

Melissa Etheridge intiem en gezellig. TivoliVredenburg 28 april 2015

Inmiddels is de singer- songerwriter Melissa Etheridge al 53 jaar, heeft een historie van huwelijken en scheidingen achter de rug, maar voelt haar nu weer in haar tweede jeugd. Het laatste album “This is M.E.” is een van haar betere albums van de laatste jaren en met dat gegeven was het positieve verwachting wat ze van haar solo show maakte.

Haar concert zou in de grote zaal worden gehouden, maar uiteindelijk is het naar een kleine zaal van Vredenburg verhuist. Dit ten goede van alle partijen. Etheridge voelt haar beter bij een zaal waarbij ze het publiek kan overzien. Ze zoekt haar fans op en spreekt door haar beeldende teksten direct tot het publiek. het publiek kent een familiair karakter. Ze zijn Melissa trouw geweest in goede en minder goede tijden. Ze zijn betrokken bij haar liefdesleven, scheidingen en haar gevecht tegen de kanker. Dit wordt door beide partijen beloond wanneer Melissa met “Ain’t It Heavy” het podium op komt en vol enthousiasme wordt ontvangen. Haar solo show had ze goed in elkaar gezet. Bij gebrek aan band, wat ze veelal niet echt nodig heeft, gebruikt ze percussie instrumenten die ze in de looping zet. Hierdoor ontstaat een ritme sectie waar over ze de gitaar partijen kan spelen. Wanneer deze basis ook in een loop wordt gezet kan ze de solo’s met haar elektrische gitaren hier in verwerken. Zeg maar dat ze zich ontwikkeld heeft in een one-woman band show.

Opvallend was de keus van haar setlist dat voornamelijk bestond uit songs van de begin jaren samen met nummers van het nieuwe album. Dit verwerkt ze in een blues rock songs waardoor haar solo’s (incl. dubbele hals Gibson) al meer op haar oude rockidolen als Jimmy Page klinkt. Songs als “I Want to Come Over”, “Brave & Crazy” en het nieuwe “Take My Number” zijn heerlijke songs die vol overgave worden gezongen. Om het publiek te laten participeren zijn “Meet Me In The Back”, “Come to My Window” en “Bring me Some Water” inkoppertjes. Het publiek moest nog wennen aan de nieuwe songs als “Like A Preacher”, “Ain’t Bad” en het blues rockende “Monster”. Achter de piano zong ze haar favoriet Joan Armatrading song “The Weakness in Me” en tot slot is “Like The Way I Do” een verplicht nummer. Het was meer dan duidelijk dat Melissa er zin in had en genoot van alles. Een set van bijna 2,5 uur in haar eentje, zonder dat het saai was en vol kolderiek met haar publiek. Technische probleempjes of even de loop opnieuw inspelen, het kan allemaal en niemand die er een punt van maakt. Dat is een gewenste show van iemand die net zo goed een huiskamerconcert had kunnen geven. Die sfeer hing er dan ook, al was de huiskamer iets groter, de lampjes en kastjes stonden er wel en het bezoekers aantal iets meer. Intiem en gezellig was het zeker.

Melissa Etheridge zal tevens te zien zijn in juli op Bospopfestival te Weert. Maar dan met band, dus komt dat zien, komt dat zien!