Melissa Etheridge overtuigt in Tilburg

Melissa Etheridge overtuigt in Tilburg

Melissa Etheridge live 26 februari in poppodium 013 in Tilburg

2019-02-27 07:00:00 • 3 min lezen

Pop / Rock

Melissa Etheridge live in 013 in Tilburg

In een werkelijk stijf uitverkocht 013 in Tilburg gaf de Amerikaanse Melissa Etheridge haar enige concert in Nederland in het kader van haar Yes I Am 25th Anniversary Tour. In Amerika trok ze al volle zalen maar ook in Europa wordt ze overal met open armen ontvangen en het is vanavond in Tilburg dan ook niet anders.

Definitieve doorbraak

Natuurlijk staat het optreden vanavond in het teken van het Yes I Am album dat Melissa in 1993 uitbracht, en vooral in het teken stond van haar coming out als lesbienne. Ze opent met het mooie ‘All American Girl’ en gedurende de avond zal ze 8 van de in totaal 10 songs van dat album spelen. Bijgestaan door een voortreffelijke driekoppige band weet de inmiddels 57-jarige Amerikaanse een puike show neer te zetten en bewijst ze nog steeds erg goed van stem te zijn. Soms wat rauw en hees maar altijd vol overgave en dat hoort bij haar muziek. Los daarvan eist ze met haar gitaarspel als vanzelf de hoofdrol op. Ze neemt het publiek mee naar de eind jaren ’80 en begin jaren ‘90 en weet met persoonlijke anekdotes de nummers in die tijdsgeest te plaatsen.

Nieuw album
Buiten het werk van het album Yes I Am speelt ze vooral werk van de albums Brave And Crazy en haar titelloze debuut en zo neemt ze ons aan de hand mee naar die periode tussen 1988 en 1993. Thema’s als haar coming out, verbroken relaties (“Monogamy”) en haar relatie met haar vader krijgen door haar openheid een extra lading en het publiek zingt nummers als “I Want To Come Over’ en ‘If I Want To’ moeiteloos mee. Uiteraard is er nog een sneer naar het huidige politieke regime in de VS, iets wat we ook vele andere artiesten horen doen. Verrassen doet ze met het ingetogen ‘Indiana’, een nummer dat Melissa op een of andere manier verbindt met Nederland want dit is de eerste keer tijdens deze tour dat ze dit live speelt. Overigens laat ze ook blijken het Nederlandse publiek wel te waarderen boven bijvoorbeeld “Ottawa where everybody is sitting”. Verder is er de première van ‘Shaking’, één van de nummers van haar nieuwe album The Medicine Show, dat in april uit zal komen.

Persoonlijk
Tijdens deze memorabele avond vol herinneringen neemt ze ons ook nog mee naar de periode dat ze kanker overwon en nu inmiddels al jaren “free of cancer” is zoals ze zelf zegt. Het mooie ‘Talking To My Angel’ krijgt daardoor een extra lading en de siddering in de zaal is voelbaar. Melissa loopt al wat jaren mee en met haar ervaring weet ze de show goed op te bouwen want tijdens het laatste deel horen we de hits ‘Come To My Window’, ‘I’m The Only One’ en ‘Bring Me Some Water’. Er volgt een kort afscheid maar natuurlijk komt ze terug voor dat ene nummer dat natuurlijk niet mag ontbreken; een “long” version van ‘Like The Way I Do’ waar Melissa ook nog als een percussioniste naast de drummer het drumstel bewerkt, is een must op deze avond. Melissa Etheridge overtuigt in Tilburg en beloofd terug te komen. We wachten vol spanning af.

Pop / Rock