2014-03-10 07:00:00 • 4 min lezen

Metropole Orkest Big Band speelt Quincy Jones

Vandaag staat het Metropole Orkest voor een volle zaal in Lantaren Venster met arrangementen van de levende legende Quincy Jones. Hij is een jazzmuzikant en arrangeur die zich in de jaren vijftig van de vorige eeuw toelegt op film –en popmuziek. Het bekendste werk is wel het album ‘Thriller’ van Michael Jackson. Vellu Halkosalmi Eens in de twee jaar organiseert het orkest de Arranger Workshop om nieuwe arrangeurs de gelegenheid te geven zich te ontwikkelen. Er worden van de honderden aanmeldingen acht personen uitgekozen om zich verder te ontwikkelen, om wellicht met het orkest te gaan samenwerken. De dirigent van vanavond, Vellu Halkosalmi, is door dit initiatief binnengekomen. Hij is een Finse jazzmuzikant, en inmiddels docent en dirigent. Halkosalmi is bekend met Big Band arrangementen, en zorgt voor artistieke uitdagingen in combinatie met popmuziek. Metropole Orkest Big Band Als het orkest in de vorm van big band speelt worden de strijkers thuis gelaten. Maar wat dat betreft is het orkest enigszins te vergelijken met een sinaasappel. Of je nu de hele sinaasappel hebt of een partje; de kleur en de zoete smaak blijven even intens. Vanavond is het een heel gaaf concert waarin de intrinsieke waarde van het orkest ruimschoots tot uitdrukking komt. Het swingt, is vastberaden, en open minded. Halkosalmi kletst op een leuke en interessante manier de muziekstukken aan elkaar, te beginnen met ‘Stockholm Sweetnin’’uit de periode van Quincey Jones in Stockholm. Gaandeweg langs Cannonball Adderley ‘Sermonette’ naar een strijd tussen Leo Janssen en  Sjoerd Dijkhuizen op tenorsaxofoons in het nummer ‘Birth Of A Band’ van Jones himself. Na een uur spelen volgt een pauze, waarna er weer zeven composities en een bisnummer volgen. Solisten Ondanks dat het orkest als een gezin opereert, treden er wat solisten op als eyecathers, en daarmee natuurlijk ook als earcatchers.  Mariël van den Bos soleert met fluit in ‘Soul Bossa Nova’. Leo Janssen (tenorsax) in ‘Blues Of The Night’. Marc Scholten (altsax) in ‘Quintessence’ en Paul van Kemenade (altsax) in ‘The Midnight Sun Will Never Set’. In de andere composities worden de solisten altijd bijgestaan door Ruud Breuls, waardoor er heuse duels ontstaan. Breuls (trompet)soleert in ‘Moanin’’en ‘Ans For Lena and Lennie’.  Drummer Martijn Vink, Hans Vroomans op piano, Peter Tiehuis op gitaar, en Luc Scholtes op trombone, allemaal geven ze de avond ‘a touch of gold’.  Conclusie Het was een geweldige avond in het sfeervolle Lantaren Venster te Rotterdam. Dat het concert is uitverkocht laat zien dat het Metropole Orkest de muziekliefhebber weet te boeien. Steeds opnieuw, en steeds op een andere manier.