2014-06-02 07:00:00 • 10 min lezen

Metropole Orkest met Gregory Porter

In de nieuwe Vredenburg in Utrecht traditioneel de MO Arrangers Workshop plaats, afgesloten met een concert met Gregory Porter in de nieuwe Vredenburg in Utrecht. Het gebouw is erg mooi geworden, en de tribune is leuk ontworpen, alsof er allemaal balkonnetjes zijn. Alles draagt bij tot een goede sfeer. Het Metropole Orkest Het orkest is nu nog voornamelijk op Nederland gericht, maar staat aan een internationale horizon. In februari maakten ze al en uitstapje naar de Abbey Road Studio voor een opname met Laura Mvula, en in augustus gaan ze voor het eerst naar Willemstad voor het Curacao North Sea Jazz. Dezelfde maand is het orkest uitgenodigd voor de BBC Proms in de Royal Albert Hall in Londen. Gregory Porter Hij is een man met een indrukwekkende warme, jazz stem, en een nimmer wijkende bivakmuts. Zijn nummers als ‘Lion’s Song’ en Ón My way To Harlem’ zijn wereldberoemd. Het concert Het Metropole Orkest staat vanavond onder leiding van voormalig chef-dirigent Vince Mendoza. Ook zijn er negen getalenteerde arrangeurs van over de hele wereld aanwezig  Zij hebben onder leiding van het orkest een opleiding gehad tot dirigent, en hebben wellicht de mogelijkheid zich in de toekomst met het orkest te verbinden. Voor dit concert hebben zij speciaal voor Gregory Porter muziekstukken gearrangeerd.  Een van de nieuwe dirigenten of arrangeurs mag een muziekstuk dirigeren.  Porter zingt ze met alle gemak van de wereld vanuit zijn bivakmuts Vanavond draait hij aan iets wat onder de muts zit, om het geluid beter af te stellen.Conclusie Het Metropole Orkest geeft blijk van een stabiel karakter. Nooit teleurstellend, en altijd fris. In samenwerking met Gregory Porter levert dit concert een aangename muziek, dat het publiek inspireert tot roepen en fluiten. Het is een concert van wereldniveau, waarvan we mogen hopen dat er nog veel zullen volgen.