2014-04-15 07:00:00 • 12 min lezen

Metropole Orkest met Robert Glasper

Het MC theater in Amsterdam biedt ruimte aan het imposante Metropole Orkest. Elke keer als ik dit orkest ontmoet, ben ik diep onder de indruk. Sinds de escape onder de macht van de Omroep, die eerst bepaalde wanneer, waar en hoe het Orkest moest spelen, staat het nu op eigen benen. Dit is voor het voortbestaan misschien wat onzekerder, omdat er nu geen volop subsidie binnenkomt om alle kosten te dekken, maar wat creatieve ontwikkeling betreft, worden we elke keer opnieuw verrast. Jules Buckley die vorig jaar de plaats van chef-dirigent innam zei toen: “Samen gaan we nieuwe projecten maken die hip en spraakmakend zijn, kwaliteit hebben én veel mensen bereiken.” Dit is zeker waar gezien de veelzijdigheid van artiesten en projecten waar het Orkest mee werkt.

Robert Glasper Vanavond de samenwerking met de Amerikaanse jazzpianist, of toetsenist Robert Glasper, dat overigens deze keer staat onder leiding van Vince Mendoza, die voor speciale gelegenheden nog bij het Orkest betrokken is. Glasper komt uit de hip-hop en R&B hoek, en werkte samen met o.a. Bilal en Jay-Z. Van huis uit kreeg hij close harmonie invloeden mee van zijn moeder welke een professionele Blueszangeres was.

Glasper staat midden tussen het orkest opgesteld met zijn elektronische en akoestische piano’s. Pal naast hem Mark Colenburg (drums), en strak daarachter Burniss Travis (bass). Naast de dirigent, vooraan staat saxophonist/vocalist Casey Benjamin. Hij geeft een aparte dimensie aan de muziek door zijn unieke, wat doffig klinkende stem. Dit geluid bereikt hij met een vocoder. Dit is een synthesizer waarmee hij zijn stem kan vervormen. Daarnaast bespeelt hij verschillende soorten saxofoons.

Het Metropole Orkest Het is fantastisch te horen hoe ook hier het orkest zich weet te conformeren naar de vibe van Glasper. Opnieuw betoont het zich de ideale partner, die kalmte uitstraalt, meedenkt en oplossingen aandraagt, terwijl zij elkaar maar net hebben leren kennen. Het publiek dat in grote getale naar de muziekhal is gekomen hoort negen nummers, zoals "Rise and Shine", "Canvas" en"Portrait of an Angel" van zijn eerste album ‘Canvas’ bij het label Blue Note. Maar ook nummers van zijn laatst verschenen album ‘Black Radio’. "Smells Like Teen Spirit"  van Cobain, en van het album ‘Double-Booked’.

Prachtige muziek waarvan ik hoop dat er ooit een album zijn release zal vinden.