2014-04-22 07:00:00 • 12 min lezen

Metropole Orkest met Snarky Puppy

Metropole Orkest met Snarky Puppy Zondag 20 april staat het Metropole Orkest weer paraat voor een kortstondige relatie. Het Orkest heeft vaak nauwelijks de tijd om diepgaand te repeteren, maar het is liefde op het eerste gezicht met Snarky Puppy, de New Yorkse jazzband van Michael League. Deze avond is het een crowdfunding-event die een live-registratie op DVD mogelijk moet maken. Dat lukt prima, want drie dagen achtereen zit de zaal van het Energiehuis te Dordrecht vol met bezoekers die elk 100 euro per ticket neertellen. En vol betekent ook vol. Door de hele hal heen staan het Metropole Orkest en de leden van Snarky Puppy onder leiding van Jules Buckley wijd uit elkaar opgesteld. Het publiek zit er tussen in! Heel bijzonder, en uniek. Aan de buitenrand lopen de rails waarover videocamera's worden voortbewogen. Het project wordt gesponsord door TDK Headphones, dat alle bezoekers in staat stelt het concert met een koptelefoon op hun oren bij te wonen. Dit is wel nodig, want Buckley geeft aan dat er 200 decibels nodig zijn voor de opnames. Na afloop krijgt elke bezoeker een nieuwe High Fidelity headphone van het merk TDK mee naar huis. De beleving is grandioos. Mensen zijn zo betrokken bij het hele verhaal. Je zit midden in de opname-set, en staat dus ook op de DVD die straks gaat uitkomen. Je zit een meter bij de drummer vandaan, die je strak aankijkt. Je moet uitkijken geen strijkstok in je gezicht te krijgen. Nee, maar om aan te geven hoe close en toegankelijk deze nieuwe opzet van muziekbeleving is, het is buitengewoon. Als dit de nieuwe opzet is van muziekevenementen, dan raken we misschien eindelijk eens uit de ban van onpersoonlijke concerten in die massale megahallen. Dan krijgen je oren wat ze verdienen, en kan je  je ogen de kost geven.