2013-03-14 07:00:00 • 11 min lezen

Metropole Orkest slaagt opnieuw met El Viento project

Voor een introductie verwijs ik graag naar het interview met Artistiek Producer van het Metropole Orkest Gert-Jan Blom. Hij vertelt over de ontwikkeling van het orkest, en over de samenwerking met soloartiesten in het project El Viento.

Vince Mendoza als chef dirigeert het orkest in Carré met een kalme, vriendelijke toon. Door zijn interesse en liefde voor wereldmuziek is het project El Viento nieuw leven ingeblazen. Dit project is een fusie van flamenco met jazzbewerkingen, uitgevoerd door het orkest en enkele soloartiesten. Zanger Rafael de Utrera, zangeres Eva de Dios, en haar man gitarist Paco Ariaga.  Flamenco is een cultuur op zichzelf, en juist de combinatie met het orkest is niet alleen voor de Spanjaarden een vreemde uitdaging , maar ook voor de luisteraar. Waar zanger de Utrera zijn hart uitstort in prachtige melodieën, blijft het orkest neerdalen als een behaaglijk stilleven. Net als dat ze dat hebben gedaan bij andere uitvoeringen voor wereldmuziek. Denk hierbij aan de Cubaanse stijl met Carel Craayenhof en ‘Memorias de Cuba’. Zangeres Eva de Dios, zo fragiel als ze is, zet met een massieve stem, strak en zonder pardon haar verhaal neer. Ondersteund door gitarist Paco Ariaga heeft het flamenco temperament onverminderd de zaal en de harten van de luisteraars in haar greep. Cajonspeler Udo Demand weet het typische ritme te benadrukken. Wat het publiek echt over de streef trekt om uitzinnig te worden is wel het visuele aspect van deze avond. Vol passie en perfectie toont Daniel Navarro enkele malen een flamencodans, waarbij het zweet van zijn hoofd gutst. De aanblik van de artiesten, die er netjes en verzorgd uitzien, en de onderlinge samenhang dwingen respect af. De solisten van het orkest zelf dragen hun steentje bij, en sluiten heel goed aan bij de toonaard van deze avond. De jazzbewerkingen, of improvisatie, de vrijmoedigheid waarmee alle partijen spelen, zorgen voor een enerverende en stijlvolle avond El Viento is een zeer geslaagd project, dat gelukkig op cd te verkrijgen is.