2013-02-11 07:00:00 • 9 min lezen

Michiel Borstlap in de Kooperen Hoogte

Op 10 februari 2013 vormt  Michiel Borstlap een trio samen met bassist Harry Emmery en drummer Erik Kooger. Gastvrouw van deze Jazzclub MusicArte is Terry, zij opent dit middagconcert met een mooie quote: “Het leven is niet alleen mooi wanneer je verliefd bent, maar ook als je gewoon van andere mensen houdt”. Op contrabas Harry Emmery. Hij heeft zijn sporen al verdiend met 100 albums, een nummer één hit en samenwerking met het Metropole Orkest. Hij is de vaste bassist in de Kooperen Hoogte tijdens deze maandelijkse concerten. Erik Kooger is een opgetogen drummer, en straalt onvermoeide perfectie uit. Hij won in 1996 meteen na het afstuderen van het conservatorium Den Haag al een jazzprijs. Kooger werkte mee aan zo’n achttien albums, en speelde met o. a. Scott Hammilton en zanger Gino Vannelli. Michiel Borstlap zelf is menigmaal een virtuoos genoemd en een van de beste pianisten ter wereld. Een alleskunner. Hij speelt met grote artiesten en componeerde zelfs de muziek voor een Arabische “Opera Avicenna”.  Hij won vele prijzen waaronder “Het Gouden Kalf” en een Edison. Vanavond brengt hij muziek van voornamelijk het album, “88” Borstlap praat met tederheid over zijn in Turkije geboren dochtertje ‘Blue’. Van het album dat voor haar geschreven is, speelt Borstlap het nummer ‘Levantine’.  Hij weet deze tederheid te verplaatsen naar zijn vleugelpiano, waardoor er intieme, sensitieve momenten ontstaan. Dat hij kracht bezit blijkt ook uit de composities die aanzwellen tot heftige harde partijen, zoals in de ballade “Blame It On My Youth”. De sfeer in de Kooperen Hoogte is die van een echte jazzclub. Borstlap sloopt een microfoon, er speelt een kindje onder de kruk van de drummer. De vleugel klinkt met de klep half dicht iets minder metaalachtig, en er kraakt een geluidsbox onder het geweld van diepe,warme geluiden. Geweldig ontspannen. Tip: Als je na de concerten in de Kooperen Hoogte ergens wilt gaan eten, dan kan je daar beter blijven.