Livestream Mick Fleetwood tribute to Peter Green

tevens als bonus bij de cd.

2021-04-30 07:00:00 • min lezen

Blues / Pop
8,5

Mick Fleetwood and Friends livestream

Afgelopen week was het dan zover. Mick Fleetwood bracht zijn tribute show voor Peter Green online als live stream. Het was een show in London Palladium op 25 febr 2020 vol gasten en fans. The King of the Shuffle, oftewel Mick Fleetwood ging terug in de Fleetwood Mac tijd toen het nog een heuse bluesband was. Een band waar het gitaarspel van Peter Green centraal stond.

De songs zijn nog even heerlijk en krijgen met deze show weer een fris geluid. Wanneer Zak Starkey (The Who en zoon van Ringo Star) als vaste drummer van de avond en Johnny lang het ‘Homework’ in het begin van de show al neerzetten, beloofd dit veel voor de rest van de show. Zo weet ZZ Top gitarist/ zanger Billy Gibbons voor ‘Doctor Brown’ en Aerosmith zanger, met mondharmonica, Steven Tyler de ‘Rattlesnake Shake’ oppoetsen.
Fleetwood Mac komt voort uit de John Mayall & the Bluesbreakers. Het is dan ook mooi om te zien dat de oude baas met ‘All Your Love’ deelneemt aan deze show. Al is er ook een moment voor zijn huidige FM band en voormalige vrouw Christine McVie voor het ‘Looking for Somebody’.  Met voormalige FM lid Rick Vito als vaste gitarist in deze band weet de band hun favoriete blues song ‘Love That Burns’ te presenteren. Old classic blues dat uit de tenen komt en indrukwekkend mooi is.

Na 50 minuten is er ene podiumwisseling dat even tijd vraagt, al weet Mick Fleetwood dit moeiteloos op te vullen met anekdotes en het verhaal dat Peter Green zijn band lied noemen naar de begeleidingssessie Mick Fleetwood en John Mac(Vie). Eenmaal daar, kan de sit sessie met Noel Gallagher beginnen en hij laat zien dat ook hij de blues in zijn botten heeft.
Nadat alles stoeltjes weer op geruimd zijn kon het feest een vervolg krijgen. En wel met Pete Townsend van The Who die een stukje laat horen van ‘Won’t Get Fooled Again’ dat overeen komt met FM ‘Station Man’.

Met de huidige zanger in FM en Crowded House man Neil Finn weet hij een mooie uitvoering te brengen aan ‘Man of the World’. Of het beroemde Oh Well waar Gibbons en Tylor wederom aanschuiven, om vervolgens plaats te maken voor David Gilmour die tevens het nummer ‘Albatross’ voor zijn rekening neemt. Dan horen we de inspiratie van FM in de Pink Floyd songs hierin terug. Johnny Lang weet met de vaste begeleidingsband met Starkey en Vito de oude FM doen herleven en met songs als ‘Need Your Love So Bad’ en het ‘Black Magic Woman’zou dit in deze bezetting gerust een nieuw leven kunnen krijgen.
Met voormalig Rolling Stones bassist Bill Wyman op bas wordt de originele Fleetwood Mac gitarist (naast Peter Green) Jeremy Spencer geïntroduceerd.  Na 50 jaar staan de kleine de lange weer op het podium de blues van The Sky is Crying’ en  ‘I Can’t Hold Out’ te spelen.
Wanneer Kirk Hammet met de gitaar van Peter Green opkomt wordt het laats opgenomen FM met Peter Green song ‘The Green Manalisch’ gespeeld. Het is dan ook een van de hoogtepunten van het concert. Puur en heerlijk solerend zoals Hammet dit in de geest van Green laat spelen.

Met een prachtig verhaal over een lange nacht na een gig, een verhaal over de Beatles waarbij men  refereert aan FM Albatross. Met Gilmour genoeglijk op gitaar, laat men het instrumentaal juweeltje van Green horen.
Voor de grand finale komt iedereen weer op het podium om ‘Shake Your Money Maker’ van Elmore James te spelen. Het nummer werd in de begin jaren van FM door de band opgepakt. Het is nog steeds een lekker uptempo blues song dat door veel mensen als finale song wordt gespeeld.

Het is een heerlijk concert geweest waarbij de muzikanten met veel plezier Peter Green hebben geeerd zoals het ook hoort.

Blues / Pop