DOOR MANDY LEEUWIS
2014-12-05 07:00:00 • 8 min lezen

Mighty Oaks in De Helling Utrecht

Drie mannen, gitaren, hipsterkapsels: de uiterlijke ingrediënten van de Mighty Oaks.

De Berlijnse band heeft de vergelijking met Mumford & Sons op meerdere blogs gekregen, maar dit is een beetje makkelijk. Ja, ze spelen folk. Maar nee, het is niet klakkeloos in het rijtje Mumford & Sons te plaatsen. Daarvoor is Mighty Oaks toch wat meer (indie)rock voor. Afgelopen jaar had de band een hit met 'Brother' en tourden zij met het debuutalbum 'Howl' de wereld over. In 2010 begonnen de van oorsprong Amerikaanse zanger, Italiaanse gitarist en Britse bassist met de band. Een kleurrijk gezelschap.

Het concert Om de kleurrijke band te ondersteunen met wat warmte heeft De Helling vanavond alle radiatoren op maximum capaciteit gezet. Buiten is het winter, maar in De Helling geniet iedereen van een zomerse folkavond. En hoewel zanger Ian Hooper het nog warmer heeft met beanie op; hij blijft hem ophouden. Puur omdat het haar anders in zijn mond verdwijnt, aldus de zanger. Tussen ieder nummer neemt Hooper even de tijd voor een praatje. En dat maak je niet vaak mee. De Mighty Oaks staan te stralen op het podium en grijpen ieder contact met het publiek aan.  Live komt de stem van Hooper goed tot zijn recht. Het rauwe randje vergezeld hij met tippelende dansbewegingen. De overige bandleden spelen strak, vooral gitarist Claudio Donzelli is druk in de weer met wisselen van instrument (piano, verschillende gitaren) en zijn pedalboard. Zwetend luisteren we naar voornamelijk de tracks van album 'Howl' gecombineerd met oudere tracks van EP's. Veelal warme folktracks met gevoelige teksten. Soms ietwat braaf, maar zo nu en dan rocken de mannen. Het publiek grijpt dit direct aan om los te gaan. Dit gebeurt natuurlijk bij de hit 'Brother', maar ook tijdens 'Just One Day' omarmt De Helling dansend de warmte.   De conclusie De Mighty Oaks zijn keurige mannen. Enthousiast, aardig, muzikaal. It's all in the package. Want de heren spelen strak, maar het blijven ietwat poppy, folktracks. Heerlijk voor een lentemiddag. Met je beanie op.