DOOR TRUUS DE BOER
2014-10-20 07:00:00 • 3 min lezen

Mike Stern Band Lantaren Venster Rotterdam 13-10-2014

Met vier grammy-nominaties op zijn naam, meer dan dertien studioalbums en een carrière die inmiddels in de tientallen jaren loopt, kan Stern (1953) gerekend worden tot een van de groten in het jazz/fusion genre. In zijn jonge jaren speelde hij met Jaco Pastorius, Steps Ahead, Blood Sweat & Tears, Billy Cobham en Miles Davis. Later toerde Mike veelvuldig met The Yellowjackets, en speelde hij mee op hun cd Lifecycle.

Bracht Stern in 2011 topdrummer Dave Weckl mee, ook nu toert hij met een topdrummer: Keith Carlock. Deze speelde met o.a. John Mayer, James Taylor, Sting, Steely Dan en zijn eigen band Rudder. Bassist Chris Minh Doky is al jaren een vast lid van Mike's band, maar speelde ook bij Michael Brecker, Trilok Gurtu, Ryuichi Sakamoto en David Sanborn. Op sax zien we Bob Franceschini, die in 2012 nog met Stern op North Sea Jazz speelde.

In 2009 bracht Stern het album Big Neighborhood uit, dat werd genomineerd voor de Best Contemporary Jazz Album Grammy. Medio 2012 kwam Sterns laatste cd uit, getiteld All Over the Place. Alweer werd de karakteristieke en avontuurlijke gitarist begeleid door een keur aan gastmuzikanten, die zijn status bevestigen; Jim Beard, Randy Brecker, Leni Stern (Mike’s vrouw), Kenny Garrett, Chris Potter, Bob Franceschini, Bob Malach, Dave Weckl, Keith Carlock, Al Foster, Esperanza Spalding, Richard Bona, Victor Wooten, Anthony Jackson, Dave Holland en Victor Bailey.

In de jaren negentig werd Mike Stern enkele keren gekozen tot beste jazzgitarist door de lezers van het blad Guitar Player. In januari 2012 ontving hij Guitar Player’s 'Certified Legend Award,' een prijs die ook werd toegekend aan Duane Eddy, Larry Carlton, Tommy Emmanuel en Les Paul.

Bezetting: Mike Stern - gitaar Bob Franceschini - sax Chris Minh Doky - bas Keith Carlock - drums