2012-07-03 07:00:00 • 5 min lezen

Mooi begin van Robeco Zomerconcerten met Al Jarreau en het Metropole Orkest

De Robeco Zomerconcerten in het Concertgebouw gaan weer van start. Te beginnen met Al Jarreau en het Metropole Orkest. De chique entourage van het gebouw en de keurig geklede bezoekers dragen zeker bij tot een sfeervolle avond.

Nieuw album staat vanavond centraalVorige maand, op 19 juni, is het nieuwe album Al Jarreau met het Metropole Orkest – Live uitgekomen. Het is een opname van het orkest met Jarreau in Theater aan de Parade in ’s-Hertogenbosch. Vanavond spelen zij de nummers van dit nieuwe album. De opstelling van het orkest is inmiddels bekend, met links de violen en rechts de baspartijen en het achtergrondkoor. Achterin de blazers en het drum en percussie. Vanavond op de voorgrond dirigent Vince Mendoza en aan zijn rechterhand Al Jarreau.

Het Metropole Orkest opent met een instrumentaal nummer. Daarna volgt Jarreau met ondere andere ‘Beginning to See the Light’, ‘We’re in this Love Together’, ‘The Flame’, ‘Cold Duck’ en ‘After All, Spain (I Can Recall)’. Sommige nummers gekenmerkt door de scatzang, andere weer fijngevoelig, zoals Jacaranda Bougainvillea.

KarakteristiekVorige keer in Theater aan de Parade was Jarreau net ziek geweest. Nu is hij weer volledig hersteld, en opmerkelijk krachtig. Op momenten grappig, ondeugend zelfs. De interactie met Mendoza die een beetje droog staat te kijken is komisch. De chemie tussen het orkest en Jarreau ontpopt zich geleidelijk. Hij prijst het orkest regelmatig en noemt ze een internationale schat. Als geheel brengen zij een behaaglijk geluid voort. De solisten accentueren de nummers met verschillende instrumenten, waardoor er een uiteenlopend en artistiek programma wordt geboden. Jarreau heeft ook zo zijn kenmerken. Naast zijn scatzang zijn ook zijn bewegingen markant. Zijn handen en vingers krullen zich in allerlei poses. Ook zijn gezicht zingt boekdelen.

Zeer goed begin van de Robeco ZomerconcertenHet publiek is zichtbaar geroerd door het optreden van vanavond, en terecht. Wat een fantastische artiesten in het Metropole Orkest. En wat een opmerkelijke en unieke artiest is Al Jarreau.