DOOR SANDER DE MAN
2014-12-02 07:00:00 • 4 min lezen

Moss sluit tour in stijl af in TivoliVredenburg

Zowel Moss als Alamo Race Track worden bij de betere gitaarbandjes van Nederland gerekend. Dat die classificering terecht is blijkt woensdagavond 28 november, als beide pareltjes van Excelsior Recordings in de Pandora van TivoliVredenburg spelen.

Het concert Alamo Race Track is drie jaar na het verschijnen van ‘Unicorn Loves Deer’ weer bezig met een nieuw album, dat begin 2015 uitkomt. Vanavond worden al wat nieuwe nummers gespeeld, die net als de oudere nummers in een hoog tempo voorbij komen. De liedjes van Alamo Race Track kenmerken zich door precies uitgewerkte arrangementen die bij elke luisterbeurt steeds dieper onder je huid kruipen. Dat dat live minder goed werkt is wellicht logisch. Wel maken de nieuwe nummers nieuwsgierig naar de nieuwe plaat. Een plaat die zijn voorganger bijna niet kan overtreffen, maar met Alamo Race Track weet je het maar nooit.

Dan Moss. De band rondom Marien Dorleijn ruilde van bassist gedurende het opnameproces van laatste album ‘We Both Know the Rest is Noise’ en heeft daarmee niets van zijn sterkte ingeleverd. Sterker nog, het lijkt of de band meer plezier heeft met elkaar dan ooit tevoren. Dat dit de laatste avond van de tour is kan daar ook mee te maken hebben. Liefst 24 nummers speelt de band vanavond. En hoe! Een heerlijk geluid, Dorleijn is goed bij stem en de band heeft er dus overduidelijk zin in. In hoog tempo speelt de band de ene na de andere song. De kwaliteit van Moss’ liedjes staan buiten kijf; soms ingetogen en rustig om vervolgens pompend en groovend de zaal te overdonderen. Het lijkt vanavond wel of er geen mindere songs tussen zitten. Zonder te vervallen in overbodige solo’s of een ‘wall-of-sound’ experimenteert Moss er lustig op los.

De conclusie Niet alleen op de albums maar ook live, waarbij de toch al prachtige liedjes een extra laag meekrijgen. Het is nooit een straf om Moss live te horen en vanavond wordt dat wederom bevestigd.