DOOR MANDY LEEUWIS
2013-10-12 07:00:00 • 6 min lezen

MOTUS II in Trouw: Magisch Nederlands Dans Theater

Een avond in de Trouw in Amsterdam. Een combinatie van moderne dans en muziek in een industriële setting: mijn hart ging bij de aankondiging al sneller kloppen. En dat gebeurde bij veel anderen, want donderdag 10 oktober mocht het Nederland Dans Theater optreden in een uitverkochte Trouw.

Het Nederlands Dans TheaterHet Nederlands Dans Theater (NDT) is een dansgezelschap opgericht in 1959 door een tiental dansers uit het Nederlands Ballet. Het NDT bestaat uit twee groepen: NDT I en NDT II. Het gezelschap reist de hele wereld over en werkt hierbij met verschillende choreografen, naast de vaste huischoreografen Jiří Kylián, Paul Lightfoot en Sol Léon.

De voorstellingenHet NDT liet begin dit jaar met MOTUS I zien dat moderne dans op verschillende manieren vertoond kan worden. Het hoeft niet perse in een theater of schouwburg te zijn. Maar juist het idee om dichtbij het publiek in een industriële omgeving een voorstelling te vertonen, sloeg erg goed aan. Daarom kwam er een vervolg. En opnieuw in de Trouw.

Het programma van MOTUS II bestaat uit (delen van) vier recente balletten. Het mysterieuze Sara (2013 van Sharon Eyal en Gai Behar), een dramatisch duet uit Shine a Light (2012 van Sol León & Paul Lightfoot), het abstract mimische Schmetterling (2010 door Sol León & Paul Lightfoot) en I New Then (2012 door Johan Inger), waar dansers hun artistieke identiteit onderzoeken. Tussen de optredens door zal NON Records DJ Crew draaien.

De voorstellingen zijn verdeeld over twee 'zalen': upstairs en downstairs. Er is een waar tijdschema voor gemaakt, zodat je precies kunt uitdokteren op welke manier je alle voorstellingen krijgt te zien. Dat is wel de moeite waard, want door de intieme setting moet je vroeg je plekje gevonden hebben; anders zie je weinig van de dansers. En omdat de voorstellingen over het algemeen 10 minuten duren, wil je daar wel alles van mee krijgen. Doordat er voorstellingen later dan gepland beginnen, zien wij drie voorstellingen in plaats van vier.

De avond begint met 'Sara'. Een voorstelling waarbij je in een flow raakt. De dansers bewegen zich vloeiend en golvend, het voelt alsof je op een bootje zit. De muziek maakt het geheel nog intenser en mysterieuzer. Ik kan mijn ogen niet van de dansers afhouden. Sara wordt gepersonaliseerd door een vrouwelijke danser die los staat van de resterende groep. Er wordt een soort spel van aantrekken en loslaten gespeeld. Maar uiteindelijk blijft ze op zichzelf. De avond begint met deze voorstelling fantastisch en eigenlijk is het jammer dat je even moet wachten op de volgende voorstelling.

Die volgende is 'Schemetterling'. Hierbij worden door de acht dansers verschillende dansen vertoond. De muziek heeft continu te maken met de liefde. Het mooie van liefde laten de dansers zien: pracht en praal. Maar ook de keerzijde: ruzie en bedrog. Tijdens deze voorstelling is er ook sprake van humor. Hier en daar hoor je in het publiek een lach.

Vervolgens is het downstairs tijd voor 'Shine a Light'. Een meeslepend verhaal met drie dansers. Had je hiervoor nog een lach op je gezicht, tijdens deze voorstelling maakt die plaats voor een frons. Prachtige drama laat het NDT zien, en opnieuw word je meegezogen in het verhaal.

Het publiekMensen van jong tot oud. Dit was een avond met zeer gemengd publiek. Maar allemaal dansliefhebbers die ademloos tijdens de voorstellingen toekeken. Enkele mensen moesten wel wat wennen aan de "zitplekken", of het gebrek er aan. Iedere voorstelling werd afgesloten met een groots applaus; dit was een avond vol met tevreden bezoekers.

De conclusieHet concept om het NDT in de Trouw voorstellingen uit te laten voeren is fantastisch. Of je nu een ware danskenner bent of niet: dit moet je een keer gezien hebben. Het is de totale ambiance die het tot een mysterieus en magisch geheel maakt. Goede muziek en licht maakten dit trouwens helemaal af. En de medewerkers van Trouw die rondliepen met hapjes waren ook een leuke verrassing. Het idee van een tijdschema waardoor je tussen de zalen wisselt kan misschien nog wat beter op elkaar aansluiten. Doordat enkele voorstellingen later begonnen werden er enkele mensen in het publiek ongeduldig en waren er helaas ook mensen die vroegtijdig weg gingen; zij moesten de trein pakken.Nu is het wachten op een derde editie van MOTUS, die hopelijk snel zal volgen.