2014-02-16 07:00:00 • 11 min lezen

Movits in Tivoli de Helling: Stil staan niet mogelijk

Het optreden Movits! in Tivoli de Helling op 13 februari 2014

De bandMovits! is een muzikaal trio uit Zweden. De band bestaat uit twee broers Johan Rensfeldt (rap), Anders Rensfeldt (dj en rap) en Joakim Nilsson (saxofoon). Daarnaast nodigen ze vaak een landgenoot uit om hen te komen versterken, ditmaal met een trombone. Ze spelen een aanstekelijke mix van swing, jazz en rap in het Zweeds.

Het optreden Voorafgaand aan Movits! treden de enthousiaste en jonge Belgische hiphoppers  Uberdope op. In eerste instantie heb ik het gevoel dat ik naar een vwo afstudeeract sta te kijken, maar dat veranderde al snel. De jonge heren maken aanstekelijke muziek waar je hoe dan ook vrolijk van wordt. Is het niet door de goed lopende raps, dan is het wel door het “schattige” taaltje waar ze in rappen.

Vervolgens komen de mooie Zweedse mannen strak gestyled - al ziet Johan er wel erg Amish uit - het podium op en steken meteen goed van wal. Deze jazzy hiphoppers zingen, swingen en rappen er op los en het is dus meteen een feest. Het publiek is enthousiast en gaat lekker uit zijn dak. Stil staan is niet mogelijk. Johan wil het in begin rustig aan doen en dus komen ze  met wat langzamere nummers. Mooi, maar je merkt dat het publiek toch echt komt om te dansen. Met nummers als ‘Röksignaler’, ‘Nitroglycerin’, ‘Sammy Davis Jr.’ en ‘Marching Band’ komt dat helemaal goed. Johan concludeert dat Nederlands soms toch veel op Zweeds lijkt, zeker als de hele zaal uit volle borst mee zingt met ‘Na Na Nah’. Om vervolgens te melden dat het in het Zweeds niets betekent. Dat is het toevallig bij ons ook niet, Johan. Ook bij het nummer ‘Limousin’ staat de zaal weer op zijn kop en nog voor het einde vindt de band dat er ‘Lang zal hij leven gezongen’ moet worden. Dit keer is niet één van de Zweden jarig, maar wordt één van de bandleden van Uberdope uitbundig toe gezongen. Ook zijn avond kan niet meer stuk, als hij een vol bierglas gevuld krijgt met whisky, al lijkt hij nog onder Nix te vallen. Movits! verlaat erg op tijd het podium, om nog een extra lange toegift te spelen. Het was dus ook geen verrassing dat ze weer het podium opkwamen, want het meer bekende nummer ‘Äppelknyckarjazz’ (spring) moest nog gespeeld worden.

De conclusie Movits! bewijst maar weer eens hoe universeel de taal van muziek is. Je hoeft het niet te verstaan om een goed feestje te kunnen bouwen.