2013-05-06 07:00:00 • 12 min lezen

Mpodia meets ....Gianna Tam

Op vrijdag 21 april 2013 komt er een groep enthousiaste mensen, de Mpodia-redactie, bijeen om de band van Gianna Tam op zoveel mogelijk manieren te documenteren. Dit mini-concertje heeft een bijzondere atmosfeer. Het hele publiek bestaat uit mensen die op een of andere wijze een sterke band met muziekverslaggeving hebben; beroepshalve of bij wijze van hobby. Vanwege het kleinere publiek en de korte duur van het optreden zelf, is het moeilijk om een getrouwe weergave van de wisselwerkingen tussen band, muziek en publiek vast te leggen via welk medium dan ook, maar bepaalde zaken springen wel degelijk reeds vanaf het begin in het oog. De opzet van de band is vrij eenvoudig. Naast Maarten Helsloot op de synthesizer en Valentijn Bannier op gitaar (speelde op zeer jonge leeftijd al bij Zuco) bestaat de groep uit drie vrouwen, waarvan twee de backing vocals voor hun rekening nemen en Gianna Tam, de leadzang. Het blijft voor Gianna Tam niet puur bij de zang; ze neemt ook de percussie voor haar rekening. Dit is toch misschien wel de gimmick van deze formatie. Tam speelt tevens in de ‘all-female percussion group’ ‘Beat the Kitchen’, samen met onder andere Femke Krone. Het percussiespel  is dan ook, naar verwachting, technisch geraffineerd en doordacht. Deze korte intermezzo’s passen bij de Jamiroquai-achtige funk en de soulelementen in de muziek. Kortom: het past volledig in het muzikale plaatje.  Vanwege het kleine podium moet de band zich weten te behelpen met de opstelling van de instrumenten. Daarom is Tam genoodzaakt achter de percussieset te verdwijnen. Iets wat op een groter podium niet zou gebeuren. Hierdoor  gaat er vanavond iets van  een belangrijke schakel in de choreografie verloren; de frontwoman staat niet meer in het centrum. Het wordt vanaf het begin al duidelijk dat Tam het meest op de voorgrond zou moeten treden. De luisteraar weet nu niet meer zo goed waar hij/zij zijn/haar aandacht op dient te vestigen. Zijn het de onstuimige bewegingen van de backing vocals, de door ruimtegebrek ietwat verscholen toetsenist, of is het misschien toch de  minder opvallende doch functionele gitarist? Door deze verschuiving in aandacht, kan men zich afvragen hoe de hiërarchie in deze groep nu daadwerkelijk in elkaar steekt.  Het is een groovende band dat in staat is om al snel een sfeer van vertrouwdheid te creëren, maar tegelijkertijd om ook ondeugende elementen een plaatsje te geven. De muziek is toegankelijk, is érg dansbaar en noopt tot vrolijkheid. Dat zij onder bepekte omstandigheden en met een korte termijn van voorbereiding zo weten te presteren, geeft aan dat we van de band van Tam de komende tijd veel kunnen verwachten. Ik heb me in ieder geval vermaakt! De bezetting van vanavond: Gianna Tam - Vocals en percussie (op haar album speelt zij ook drums) Maarten Helsloot – synthesizer Valentijn Bannier- gitaar Yoran Vroom – drums Sophie Visbeek- backing vocals Felipa Fernandez Anderson - backing vocals   Set: - No longer yours - Young boys - Barely breath - Go girl - Private joy - Glamorous life - Take you on a trip