2012-06-19 07:00:00 • 12 min lezen

Naked Song Festival wederom een succes

Het genre singer-songwriter geniet op dit moment grote belangstelling van het Nederlandse publiek. Sterren als Ben Howard en Michael Kiwanuka domineren momenteel de hitlijsten. Het Naked Song Festival concentreert zich al sinds 2008 op dit genre. De toename aan populariteit heeft er ook voor gezorgd dat het Naked Song Festival dit jaar meer bezoekers trekt.

Eindhoven in de ban van singer-songwritersHet Naked Song Festival heeft in Eindhoven zes podia omgetoverd tot intieme settings voor de verschillende singer-songwriters. 16 juni belooft een middag en avond vol ongebreidelde americana, doorleefde blues en rootsy folk te worden.

Het MuziekgebouwDe grote zaal van het Muziekgebouw is gereserveerd voor de bekendste pareltjes van het festival. Met Bertolf uit ons eigen land stroomt de zaal lekker vol. De hoogtepunten volgen zich in deze zaal snel op. Abigail Washburn weet het publiek te imponeren met haar gezang in het Chinees en haar fijne spel op de banjo. De prachtige Agnes Obel uit Denemarken speelt de piano en zij weet samen met een celliste de zaal muisstil te krijgen. Haar zang en spel gecombineerd met de donkere klanken uit de cello maken haar optreden een zeer verrassende combinatie.

Café Frits en de EffenaarDe andere "zalen" zijn een stuk kleiner en intiemer. Meneer Frits is het café waar een gezellige sfeer hangt en waar Morgan O'Kane met zijn banjo's de show steelt. Vooral zijn "drummer" die met lepels het ritme aangeeft, is indrukwekkend. Op de Effenaar Stage springen de dames Renée uit België en Gemma Ray uit de UK eruit. Renée speelt mooie, kleine liedjes waar je rozig van wordt, om vervolgens weer wakker te worden geschud door het bijna-rock van Gemma Ray.  Jammer is dat hier de achtergrondruis van pratende mensen de intieme sfeer wat verstoord.

Mooie afsluiting met TindersticksAfronder van het festival in de grote zaal is Tindersticks. De band is in bloedvorm met liedjes van hun negende cd The Something Rain, mooi, sinister tot bijna liefelijke liedjes sluiten die festival in stijl af!