Neil Morse Band - The Great Adventure live

26 maart 013 in Tilburg

2019-03-28 07:00:00 • 3 min lezen

Progrock

Neil Morse Band live - The Great Adventure in 013

Afgelopen dinsdag was Neil Morse met zijn band terug in Nederland. In het kader van The Great Adventour ’19 deed hij met zijn bandleden Tilburg weer aan, de zaal en het podium waar hij al vaker op de bühne stond.

The Great Adventure
Zijn vorige conceptalbum The Similitude Of A Dream kwam in 2017 uit en eindigde met de zin “may the great adventure now begin’……. en met die zin opent vanavond het concert. Toetsenist Bill Hubauer en Neil Morse, gehuld in witte hoody, openen de show met de ‘Ouverture’ van The Great Adventure, de opvolger van het al eerder genoemde succesvolle conceptalbum. De hoofdpersonage uit het boek The Pilgrim’s Progress van John Bunyan maakt ook vanavond weer die denkbeeldige reis die wordt vormgegeven door Neil Morse, toetsenist Bill Hubauer, gitarist Eric Gilette, bassist Randy George en natuurlijk Mike Portnoy, de wereldberoemde drummer die we kennen van bands als Dream Theatre, Living Colour en nog een tweetal handen vol.

Gitarist Eric Gilette ook vocaal ijzersterk
Net zoals op het album bestaat deze avond uit een vijftal “chapters” die elk weer uit afzonderlijke nummers bestaan, 22 in totaal. Morse is als vanouds op dreef, benut het gehele podium en gebruikt meerdere outfits en gadgets om het verhaal van de hoofdpersonage te vertellen. Animaties op de achtergrond en de vernuftige lichtshow completeren het geheel. Opvallend aan deze show is de vocale bijdrage van gitarist Gilette en toetsenist Hubauer; ook op het album nemen zij meer dan voorheen de zang voor hun rekening waardoor er meer vaart en variatie optreedt. Morse is het enige bandlid dat als een orkaan over het podium raast want gitarist Gilette en bassist George blijven dichtbij hun microfoon. Drummer Portnoy drumt alsof zijn leven er vanaf hangt en zoekt regelmatig staande achter zijn Tama drumstel de connectie met het publiek.

Het muzikale collectief
De show is weergaloos; zowel act I als act II hebben hun eigen ‘Ouverture’ en nummers als ‘The Dream Isn’t Over’, ‘Welcome To The World’ en het fantastische ‘The Great Dispair’ met Gilette als leadzanger worden met enthousiasme ontvangen. Zo weten de heren een naadloze Prog Rock show van de bovenste plank neer te zetten waar het album integraal wordt gespeeld, met ‘Vanity Fair’ met Morse in een soort vogelverschrikkersoutfit als hoogtepunt. Maar wat vooral opvalt, is dat de muziek het belangrijkste is. Ego’s tellen niet en het geheel van de band is belangrijker dan het individu. Iedereen in de band levert zijn bijdrage en krijgt daar ook simpelweg de beloning voor. Na de bijna twee uur durende show die The Great Adventure duurt met als afsluiter ‘A Love That Never Dies’ is er toch nog ruimte voor een paar toegiften. Delen van ‘Testimony’, ‘Lifeline’ en ‘Momentum’ komen voorbij. Daarna is het over en noemt Mike Portnoy nog even de relatie die de band heeft met 013. Hij kwam hier al eerder met Living Colour, de vorige DVD is hier geschoten en nog bij wat andere gelegenheid werd deze poptempel aangedaan. Daarna absorbeert de band misschien wel een volle minuut arm in arm het applaus van het publiek om vervolgens met een buiging afscheid te nemen van Nederland!

Progrock