2014-11-10 07:00:00 • 11 min lezen

November Music- Saskia Lankhoorn

November Music, vindt plaats op tal van locaties in ’s-Hertogenbosch. De line-up is elk jaar opnieuw fantastisch te noemen. Er is een keur aan internationale artiesten met veel actuele muziek. Van jazz tot pop, van klassiek tot theater. Maar ook visual music, electronics & soundscapes en geluidsinstallaties  Grote namen als John Zorn, Anouar Brahem Quartet, Eefje Visser en Marc Ribot staan op het programma.  Kate Moore De Verkadefabriek is het hart van de November Music locaties. De Clubzaal, zoals een podium in de Verkadefabriek heet, is uitverkocht. Hier speelt Saskia Lankhoorn de muziek die haar na aan het hart ligt. Het werk van Kate Moore, een Australische componiste, en voor een weekje artiest in residence tijdens dit festival. Zij schreef het werk voor pianiste Lankhoorn, welk tevens is uitgebracht op haar debuutalbum bij ECM “Dances and Canons”. Saskia Lankhoorn Het is donker in de Clubzaal, en in het midden staat er een Steinway vleugel opgesteld. Rondom zitten muziekliefhebbers wanneer Lankhoorn met haar geliefde opening begint, de compositie “Zomer”. Vervolgens speelt zij, zonder onderbreking, in een uur tijd alle zeven nummers van het album ‘Dances and Canons’. Na de laatste toon verlaat zij haar piano, komt nog even terug voor de bos bloemen, en verdwijnt. Dit was het. Manfred Eicher weet wel wie hij in zijn ECM-studio achter de piano laat zitten. Wereldklasse, dat van het begin tot het einde boeit. Niet alleen vanwege de composities. Ook vanwege de vakmanschap, en het gevoel waarmee de muziek wordt aangeboden. Bijzonder aan de muziek van Kate Moore zijn de minuten langdurende tonenreeksen. Het bijzondere aan Lankhoorn is dat zij zonder krampachtige onderbrekingen deze reeksen kan spelen. Tot op het laatste moment, tot en met de laatste aanslag( in het stuk met de titel ‘Sensitive Spot’) weet zij zich te beheersen. Hiermee toont zij het niveau dat Manfred Eicher waarschijnlijk in haar gezien heeft. Een technisch zeer bekwame pianiste, die tot in de finesses gevoel kan overbrengen. Dit concert is maar één onderdeel van November Music. Volgend jaar zal er weer een succesvolle programmering zijn. En Mpodia zal er met alle plezier weer aandacht aan geven. Je kan het album hier kopen: http://www.challengerecords.com/products/1408097481/