OMD deelt Sinterklaascadeautje uit in Poppodium 013 in Tilburg

2017-12-06 07:00:00 • 3 min lezen

Electronic / Pop

Klokslag negen is het zover. In een redelijk klinisch en industrieel aandoend decor dat bestaat uit twee synthesizers, een drumstel en een microfoon die centraal voor op het podium geposteerd is, komt de succesvolle Britse band uit de jaren ’80 op. Andy McCluskey en Paul Humphreys worden tijdens deze Punishment Of Luxury tour vergezeld van drummer Stuart Kershaw en toetsenist Martin Cooper die ook met de saxofoon overweg kan.

Een mix van hits en tracks van het nieuwe album
Merry Sinterklaas-evening” is de openingszin van McCluskey nadat ze met ‘Ghost Star’ en ‘Isotype’, twee nummers afkomstig van hun laatste album, hebben afgetrapt. “It’s Gonna Be An Evening With Old Presents, New Presents en Christmasdance Presents”. Vervolgens zijn daar de eerste nummers ‘Messages’ en ‘Tesla Girls’ uit een ver muzikaal verleden en het is natuurlijk duidelijk dat de band het publiek vanavond gaat verwennen met een mix van nummers van het laatste album Punishment Of Luxury, nummers uit hun succesvolle carrière, en de wereldhits die ze ooit scoorden. McCluskey is duidelijk in zijn element en raast werkelijk over het podium waarbij hij de connectie met het enthousiaste publiek zoekt.

Hits zorgen voor een heerlijke sfeer
De eerste écht hit die voorbij komt is het wat rustige ‘Forever (Live & Die)’, gevolgd door ‘Souvenir’ maar bij de beginklanken van ‘Joan Of Arc’ (Maid Of Orleans) gaat het publiek écht uit het dak. Tot dan was de lichtshow al meer dan prima maar bij deze wereldhit wordt de zaal door de visuele effecten van talloze stroboscopen in vuur en vlam gezet. Speciale vermelding voor de drummer Stuart Kershaw is op zijn plaats want mede door zijn inbreng is wordt deze live-uitvoering één van de hoogtepunten van de avond. Het nummer krijgt in deze live-uitvoering een onbekende boost mee, tot groot enthousiasme van het publiek. In het middenstuk wisselen McCluskey en Humphreys elkaar af qua vocals en toetsen en een nummer als ‘What Have We Done’ wordt door de wat “stijvere” Humphreys smaakvol neergezet. Dat verschil in karakters wordt gaandeweg steeds duidelijker; de wat flamboyante, excentrieke McCluskey die de natuurlijke tegenpool vormt van de wat gereserveerde Humphreys. Hierna is het tijd om écht los te gaan op hits als ‘So In Love’ en ‘Locomotion’ waar we Martin Cooper op sax horen.

Don’t Underestimate Two Old Guys With Synthesizers
Naast al die hits van weleer die door het publiek omarmt worden is daar ook de titelsong van het nieuwe album Punishment Of Luxury. “Don’t Underestimate Two Old Guys With Synthesizers. We Stil Write Fucking Good Songs” aldus McCluskey, en terecht want het is één van de betere tracks van hun laatste release. De show wordt na een kleine anderhalf uur afgesloten met het bekende ‘Enola Gay’. Terwijl de laatste tonen via een tape wegsterven, verdwijnt de band van het podium. Natuurlijk kan een encore niet uitblijven tijdens de eerste keer dat de band Poppodium 013 aandoet. Overigens is dit concert in Tilburg de enige show in Nederland tijdens de wereldtournee dus een compliment aan Poppodium 013 dat ze deze act binnen hebben kunnen halen. De toegift bestaat uit een drietal nummers van eerdere albums; ‘’Walking On The Milky Way’, ‘Pandoras Box’ en zoals McCluskey zelf zegt: “The Oldes And The Fastest Single Ever From OMD”…. ‘Electricity’. Hiermee eindigt een mooie concertavond in Tilburg waar de band, zonder het kinderfeest echt te kennen, een mooie Sinterklaas-surprise heeft afgeleverd. Het aanwezig publiek gaat dan ook naar huis met het gevoel een mooi Sinterklaascadeautje te hebben gehad vanavond.

Electronic / Pop