DOOR MANDY LEEUWIS
2014-06-23 07:00:00 • 5 min lezen

Opening TivoliVredenburg

Zaterdag 21 juni begint het openingsfestival van de nieuwe muziektempel in Utrecht, de TivoliVredenburg.

Een avond vol met muzikale uitstapjes: van het Radio Filharmonisch Orkest naar De Speeldoos en 2MANYDJs. Het wereldwijd unieke concept van vijf zalen in één zaal wordt maximaal benut. Dat vergt nogal iets van de organisatie met een uitverkochte avond voor zich. Maar zaterdag 21 juni gaat de boeken in als een fenomenale avond. Wát een opening.

Radio Filharmonisch OrkestIn de Grote Zaal start voor ons het festival met het Radio Filharmonisch Orkest, het huisorkest van de voormalige Vredenburg. Het eerste stuk is binnen een minuut afgelopen. We horen de première voor het aankondigingsdeuntje van de start van een concert. Een passievolle dirigent leidt het orkest langs drie stukken en tezamen nemen zij het publiek mee in een muzikaal hoogtepunt. Als klassieke muziek-leek wil ik het liefst na ieder stuk opstaan en juichen; wat is dit prachtig. Je sluit je ogen en begeeft je in een film, waarbij de muziek je meeneemt in een avontuur. Opbouwend wordt het spannender en spannender, tot het laatste gevecht. Dan is de overwinning in zicht en start de aftiteling. In de Grote Zaal is het dan tijd om op te staan, te klappen en te juichen. Wat was dit mooi.   AfterparteesOp het laatste moment werden de Limburgse heren toegevoegd aan de line-up van Best Kept Secret, maar ook TivoliVredenburg werd aangedaan. Vanavond staat Afterpartees in de Pandora. Een fijne zaal die ietwat aan de Tivoli De Helling doet denken, maar dan met een balkon. En extreem goed geluid. En een fantastisch uitzicht door de glazen bollen. Hoewel Afterpartees eerder dit jaar in de Ekko de zaal bijna afbraken, is het optreden vanavond wat rustiger. Wellicht dat dit ook door het afwachtende publiek komt, die maar niet los lijkt te willen gaan. Frontman Niek Nellen schuurt over het podium en is energiek als altijd. Tussendoor een grap en een grol, maar de jonge Limburgers spelen strak. En ook met de nieuwe single 'Lily' laten Afterpartees hun stempel achter.   De SpeeldoosEigenlijk zou De Speeldoos niet meer optreden na hun bezoek aan Into The Great Wide Open in 2013. Maar ineens stonden zij op de line-up. En ja, ik maakte een dansje van geluk zoals Roos en Torre dat ook doen. Deze band weet ieder optreden in je geheugen te griffen. En hoewel op hetzelfde tijdstip Kyteman optreedt met het Radio Filharmonisch Orkest, is voor ons de keuze makkelijk: wij willen dansen met De Speeldoos. Dat is ook het nummer waarmee De Speeldoos het optreden begint en daarnaast mee eindigt. 'Ik Wil Dansen Met Jou' zorgt ervoor dat het publiek langzaam de knietjes laat veren en deze nog hoger omhoog werpt tijdens de laatste noten, waarbij Roos en Torre het publiek vergezellen in een laatste dans. Even vergeet je dat je in de Pandora staat en laat je je meenemen langs de twee albums van de band. Intiem tijdens 'Scheld Me Kwijt', doordringend met 'Iemand Dood'. De Speeldoos speelt strak als altijd, grappig als altijd, ieder bandlid geeft alles... De Speeldoos blijft een succes.   De RondaDeze zaal verdient een eigen alinea. Hoewel er de laatste week, vlak voor de opening, bekend werd dat er geluid 'lekt' vanuit de Ronda, blijft dit een fantastische zaal. Tijdens de opening wordt deze zaal na middernacht gevuld met onder andere 2MANYDJ's en Joost van Bellen. De lichteffecten, visuals en ballonnenmonsters die de zaal doorkruisen zorgen ervoor dat een afgeladen zaal met mensen tot vijf uur 's nachts genieten van een fijne mix aan muziek. Hiermee laat TivoliVredenburg zien dat er ook ruimte is voor elektronische muziek.   De conclusieTivoliVredenburg opent met een fantastisch feest. Een uniek concept met de vijf verschillende zalen, en een avond vol muziekstijlen. Het is soms nog een wirwar aan gangen en trappen, maar dat doet niet op tegen het unieke van het concept. Dit mogen ze in Utrecht vaker organiseren.