DOOR FREDDY VAN DER PUTTEN
2014-07-02 07:00:00 • 8 min lezen

Oranje Madness in de Ronda

Vanaf het moment dat Madness eind jaren 70 de pubs van Camden Town verruilt voor grotere podia in zowel binnen- als buitenland, ontwikkelt de band zich stormachtig.  De ene hit na de andere bestormt de hitlijsten en in de eerste helft van de jaren 80 zijn ze de onbetwiste leiders van het ska-pop genre. Zondag 29 juni stond hun enige club show van Nederland op het programma. Op het oog een garantie voor een uitzinnig feest dus, maar als dit concert toevallig samenvalt met een WK wedstrijd van het Nederlands elftal, loop je toch het risico voor een halflege zaal te spelen, voor een publiek dat overwegend in mineurstemming verkeerd. Hoe anders is dit vanavond: Nederland bereikt de kwartfinale en de gelukkigen met een kaartje, kunnen zich vol op het feestje storten dat Madness hen biedt.

Met de ontlading van de overwinning na een krankzinnig slot voelbaar in TivoliVredenburg, stroomt geleidelijk de Ronda zaal vol. Het publiek is veelal nog gekleed in oranje en opvallend genoeg dragen ook enkele bandleden deze kleur. De 7 koppige, klassieke bezetting stelt het publiek niet teleur en speelt overwegend alom bekende hits als ‘Our House’,‘Baggy Trousers’ en ‘House of Fun’. Ook van het laatste album, ‘Oui Oui, Si Si, Ja Ja, Da Da’ uit 2012, komt muziek voorbij. Van het nieuwe materiaal is vooral ‘My Girl 2’ een welkome toevoeging aan het live repertoire. Evenals het origineel is het tweede deel een opwekkende meezinger en ook vanavond doet het nummer overtuigend zijn werk.

In een stormachtige show vliegen de hits om je oren en de tijd voorbij. Hoewel weinig verrassend en ogenschijnlijk op routine gedaan, zorgt de kwaliteit van de liedjes en de artiesten en het uitstekende zaalgeluid voor een onvervalste Madness avond. Met de reünie van ‘Monty Python’ is de afsluiter van de avond zelfs weer actueel. Nadat de band de laatste tonen van ‘Always Look On The Bright Side Of Life’ heeft gespeeld en zich het applaus heeft laten welgevallen, verdwijnt een vrolijk fluitende oranje menigte het restant van de avond in.