2013-04-29 07:00:00 • 9 min lezen

Orlando: Appeltaart en Bowling Nights in de Spiegelbar Tivoli

Begin maart kwam het debuutalbum van Orlando (ofwel Tessa Douwstra) uit, genaamd “The Early Warning Company”. Na groeiende bekendheid via een akoestisch optreden in Cortonville en deelname aan Popronde 2012, was het tijd om de EP uit te breiden naar een volledig album. De kick-off in Paradiso begin maart luidde een clubtour in door Nederland, via De Wereld Draait Door en indrukwekkende optredens in verschillende radioshows, eindigend in de Spiegelzaal van Tivoli afgelopen 25 april.

Terwijl Tessa aan de telefoon hangt over het printen van de set-list, staan de gitarist en de drummer te overleggen met de geluidstechnicus over het volume van hun monitor. Er moet nog veel gebeuren en er is weinig tijd. Toch lijkt iedereen relaxed in het voorbereiden van de laatste tour-show in de Spiegelbar in Tivoli. Tessa is onderhand ook niet meer zenuwachtig: “na zoveel optredens went het ook wel, ik vind alleen televisie- en radio optredens nog eng.” Er is ook nog ruimte voor grapjes tijdens het soundchecken en ook een appeltaartje: de afsluitende show van de Orlando clubtour is reden voor een klein feestje backstage.

De avond wordt geopend door Britse support act Alex Highton. Met zijn handlebar-mustache zingt hij catchy folk songs over village-life, zijn ondeugende dochter en uiteindelijk op een wat poëtischer noot, de zelfmoordbrief van Virginia Wolf. Hij wisselt zijn optreden af met anekdotes over een Duitse politieachtervolging en een bejaard stel swingers dat in zijn dorp woont. Zijn understated optreden past goed in de sfeer van de Spiegelbar, waar mensen rustig op de grond en banken gaan zitten. Na iedereen uit te nodigen lid te worden van zijn mailinglist voor een gratis nummer verdwijnt Alex van het podium en is het tijd voor de main act.

Vlak voor de show wordt nog druk van outfit gewisseld, voornamelijk door de mannelijke bandleden. De drummer eindigt in een hesje dat Tessa heeft gekocht bij de kringloop. De basgitarist trekt vlak voor de show toch nog een geruit overhemd aan. Tessa bediscussieerd nog hoe ze er eigenlijk in alles eighties uitziet en dan is het tijd voor de show.

Na een kort “hallo, fijn dat jullie er zijn” begint de band direct met spelen en heeft ondanks de korte introductie meteen de volle aandacht van het publiek. Je kunt niet om het gevoel dat de band gezamenlijk in de muziek legt heen. Bovendien geeft het blazerstrio dat achter op het podium staat duidelijk een extra dimensie aan de nummers toe, wat er voor zorgt dat je blijft luisteren. Na het tweede nummer spreekt Tessa het publiek wat uitgebreider toe: ze gaat een liedje zingen dat niet op de cd staat, maar ze stelt het publiek gerust dat de bekendere nummers ook nog langs zullen komen. Daarnaast kan ze nog even melden dat het album op de 42e plaats in de album Top-100 is binnengekomen. Nog meer reden voor een feestje. Orlando wisselt naadloos gevoelige nummers als “Leave A Key” af met stevige gitaren en dansbare plaatjes zoals “Black Night Bowling Night”, waarover Tessa nog even toelicht dat het gaat over discobowlen. Als het nummer “Show Me Where The Bullets Go” voorbij komt, waarvoor een videoclipje is opgenomen, gaat het publiek helemaal los. Het is duidelijk dat youtube zijn werk doet.

De show verloopt zo soepel dat het eigenlijk al weer heel snel voorbij lijkt. Gelukkig hebben Tessa en haar bandleden nog twee extra nummers voor de encore voorbereid, waaronder een cover van ‘Runaway’ van The National. Met evenveel overtuiging als haar eigen nummers brengt Tessa de cover. De drummer verwisselt zijn drumstel voor een Ukelele (wat tot vertederde reacties bij het vrouwelijke publiek leidt). De ukelele is helaas niet echt te horen, maar het doet niets af aan de overtuigingskracht, die zich toch vooral in Tessa’s stem bevindt. Na het laatste nummer is het dan echt officieel tijd voor een feestje en voegt de band zich bij het overgebleven publiek. Terwijl er uit een koffer nog wat cd’s worden verkocht strooien fans volop met complimentjes. Het optreden in de Spiegelbar lijkt een goede afsluiter van een succesvolle tour, waarop hopelijk (en waarschijnlijk) nog veel zal volgen.