2014-07-06 07:00:00 • 5 min lezen

Parade-achtige sfeer tijdens deBeschaving in Utrecht

Na meerdere edities in Het Leidsche Rijn Park wordt deBeschaving sinds 2011 georganiseerd in de Botanische Tuinen van de Universiteit Utrecht. De organisatie omschrijft het als ‘de meest bijzondere festivallocatie’ en heeft sindsdien tevens een nieuwe vorm gekregen; een algemene brede programmering waar een grote rol is weggelegd voor wetenschap en randprogrammering. En hoewel onlangs nog in het nieuws was dat er veel te veel zomerfestivals zouden zijn in Nederland, blijkt ook de negende editie van deBeschaving zeker bestaansrecht te hebben. (tekst: Femke van Veen / fotografie: Nikki Smits)

Het festivalpubliek is net zo divers als het muziekprogramma, maar een grote gelijkenis zijn de oranje kleding, de Nederlandse vlaggetjes op de wangen en de grote hoeveelheid voetbalshirts. Het is duidelijk dat Nederland vandaag gaat voetballen en veel mensen komen alvast in de stemming op deBeschaving. Met een uiteenlopend programma op acht podia, gevuld met muziek, kunst, wetenschap, comedy en theater hoeven de bezoekers zich geen enkel moment te vervelen.

De dag die begint met regen eindigt gelukkig al snel met veel zonnestralen. Het publiek verkiest zitten op de grote grasvlaktes regelmatig boven staan en dit zorgt voor een extra intieme sfeer tijdens de optredens. Artiesten als Tommy Ebben en Town of Saints, die normaal in Utrecht spelen in uitverkochte zalen, staan ditmaal voor een genietend zittend publiek te spelen. Het publiek klapt netjes na alle nummers, maar het is duidelijk dat muziek niet de hoofdrol speelt op deBeschaving en dat het om de beleving gaat, waar ook de indrukwekkende hoeveelheid eet- en drinkkraampjes een smakelijke rol in spelen.

Doordat de grote namen over het gehele festival zijn verspreid,  is het vanaf het eerste moment al rustig op het festivalterrein; de mannen van Chef’Special openen, zangeres Eefje de Visser staat in het midden geprogrammeerd en de sensatie Blaudzun mag de succesvolle editie vervolgens gaan afsluiten. Het enige minpunt is eigenlijk dat de WK-wedstrijd niet wordt uitgezonden. “Als we het voetbal niet uit mogen zenden heeft dat zeker gevolgen voor de kaartverkoop en als mensen eerder vertrekken ook voor de baromzet”, laat de organisatie op voorhand weten en krijgt helaas een beetje gelijk.

De conclusie Met muziek en andere initiatieven uit Utrecht, maar ook acts uit binnen- en buitenland en een piepfijne mix van onbekend, opkomend en gevestigd weten de programmeurs ook van de tiende editie een succes te maken. De combinatie met wetenschap maakt van deBeschaving een uniek festival in Nederland. Wij kijken alvast uit naar de volgende editie in 2015!