2014-08-13 07:00:00 • 8 min lezen

Pet Shop Boys imponeren nog steeds (TivoliVredenburg)

tekst/foto's: Lisa Geijtenbeek

Dat Neil Tennant en Chris Lowe al ruim geen Boys meer zijn, is niet te merken tijdens het tweede Utrechtse optreden begin deze week. Hun optreden werd voorzien van zoveel extra’s, dat op leeftijd niet meer werd gelet. Het Britse duo zette met hun ‘Electric’ een flitsende show neer in de grote zaal van TivoliVredenburg. Letterlijk, want de muziek werd omlijst door een lichtshow vol lasers en een schouwspel van grafische animaties.

Al ruim dertig jaar maakt het duo zeer dansbare elektro/synthesizer pop. Na een toevallige ontmoeting zijn de mannen sinds de eighties niet meer weg te denken uit de popmuziek. Op hits als 'West End Girls' en 'It’s a Sin' werd dan ook vol enthousiasme gereageerd. Naast eigen kenmerkend werk, staan ze ook goed bekend om succesvolle remixes en samenwerkingen met andere grootheden als David Bowie en Madonna.

Het concertBij het binnenkomen valt het grote doek op het podium op. Als door een mechanisch schild worden we nog afgeschermd van wat komen gaat. Het licht gaat uit en het publiek wordt een tunnel ingetrokken, waarin de Petshop Boys tegemoet komen lopen. Als schaduwpoppen beginnen ze. Pas bij het derde nummer, 'Opportunities (Let’s make lot’s of money)', valt het doek naar beneden. Op het podium gebeurt veel. Een aantal kostuumwissels, dansers met groteske maskers -op pogosticks en stelten - projecties, confettie, rook… Het spektakel had kunnen afleiden, maar versterkte de muziek des te meer. Lasers en synthesizers gaan perfect samen. De show is tot in de puntjes afgewerkt. Kleding gaat perfect samen met de achtergrond, met ook de dansers daarop afgestemd. Zelfs de crew en technici matchen perfect in neon oranje overjassen, waardoor werkzaamheden op het podium niet afleiden.

De grootste hits werden afgewisseld met nummers van recenter werk; alles onmiskenbaar de sound van de Petshop Boys en voor iedereen reden om door te dansen. Want niet alleen op het podium gebeurt veel; de volle tijd ging het publiek helemaal los. Er werd gedanst, gezongen, gesprongen. Het publiek geniet en het is te merken dat de zaal vol fans staat. Het dansen houdt niet op en met elk nummer wordt meegezongen. Een tweetal was er zondag ook bij en wilden dit tweede optreden beslist niet missen.

De conclusie Al met al weten de Pet Shop Boys na al die jaren nog steeds te imponeren met hun shows. Goede zang, sterke visuals en een uitstekende performance zorgen voor een show om niet snel te vergeten.