Zoek...
CONCERT RECENSIE
DOOR JAN KLUPPER
2012-10-29 07:00:00 • 5 min lezen

Poëzieconcert Remco Campert. Lichtheid en Melancholie – Rondom Campert "maar eerst nog de tweede keer"

 

Dit is het eerste concert in de drieluik Goed, Kwaad, De Liefde, waarin de veelzijdigheid van initiatiefnemer en meesterfluitiste Abbie de Quant goed hoorbaar is. Al eerder heeft ze de woorden van een dichter omgeven met tonen in een van haar andere programma's Oh Beminnelijk Litteken, een hommage aan dichter/schilder Lucebert. Ook dit keer weet ze de stilte in het publiek vast te houden en niet alleen in kerken, zelfs in kassen. Ze doet dit met een viertal muzikanten: Marieke grotenhuis – accordeon, David Kweksilber – klarinet, Esra Dalfidan – Zang en stemgeluiden en Marieke van der Ven – tapdans. Terwijl Remco Campert met een diep stemgeluid zijn gewogen woorden verspreidt, neemt de fluit van Abbie je mee...

 

Deze muziek vlindert langs het bewustzijn en neemt de stem en woorden van Remco Campert mee, die als een sonore bas solide neerdaalt, waar hij van alles lospeutert en aankomt. Echt aankomt. De tapster rolt haar taps er gelijk achteraan. Ze mengt en roert, weet al deze klanken precies naar de goede plek te schuiven.

Wat kan zij mikken, zeg!

 

Opvallend is de dans die de poëzie aangaat met de accordeon. Het brengt de luisteraar ongetwijfeld in Franse sferen. Maar de zang en geluiden die Esra Dalfidan voortbrengt met haar stem en bedient met een sample-apparaatje aan haar voeten, breken door het glas van de romantiek en zetten je, samen met de taps van Marieke van der Ven, weer met beide benen op de grond.

 

Het is een geweldige ervaring om elke keer weer deel uit te maken van een publiek dat begrijpt dat vleugels ook breken kunnen. Applaus hoor je dan ook totaal niet tussen de stukken door. Wel brengt Camperts humor zo hier en daar een lichte werveling van reacties teweeg. En aan het eind is het applaus des te harder, respectvoller en gemeend.

 

Het is zeer de moeite waard te zien en horen hoe muziek zijn weg vindt in taal en hoe beweging muziek kan begeleiden. En het is nog mogelijk op 31 oktober in Muziekcentrum Arke te Enschede en op 4 november in De Nieuwe Liefde in Amsterdam.

 

(tekst: Sandra Vianen)

Deel via social media: