Raymond van 't Groenewoud

Raymond van 't Groenewoud

viert zijn 70ste verjaardag live !

DOOR JOKE SCHOT
2020-02-17 07:00:00 • min lezen

Raymond 70

De jaren klimmen en op een zekere dag is de stad gevuld met affiches waarop de tekst ‘Raymond 70’ prijkt. Raymond van het Groenewoud heft zijn glas op het leven en viert zijn verjaardag uitbundig met een concert in De Roma en de lancering van zijn nieuwe album ‘Speel’. Met overgave verlicht hij liefde, weemoed, wijsheid en schrandere pastiches van het leven.

“Het eerste lied dat u zult gaan horen wordt gespeeld zoals het op vinyl heeft geklonken in de jaren 70”. Hij zegt het zonder dat iemand in de zaal er acht op slaat, maar het is de mooiste zelfrelativering van iemand die zojuist de 70 is gepasseerd. Ver terug in de tijd was alles beter, want de scherpe randjes zijn er allang vanaf gesleten. Wat overblijft is puur en gaat tot de kern. Van enige slijtage is bij Raymond van het Groenewoud geen sprake. Uitbundig en stijlvol weerklinkt ‘Maria, Maria, ik hou van jou’. En ja, de sound doet terugverlangen naar die zoete jaren zeventig.
Van het Groenewoud neemt zijn gehoor mee in zijn bekende liedjes en voegt daar nieuw werk aan toe  dat op deze avond een primeur beleefd.

Het idee voor ‘Speel’ ontstaat begin 2018 als Raymond op reis is. De melodie van ‘Je krijgt alles wat je wil’ valt hem in. Raymond besluit die op te schrijven en hij gaat ook allerlei flarden noteren die hij anders vaak laat passeren. De nieuwe liedjes, alsmede enkele nummers die er nog lagen, zoals ‘Tegenwoordig’ en ‘’k Heb je graag’, geeft hij aan producer Jean-Marie Aerts (TC Matic en UrbanDance Squad) die er pakkende arrangementen bij schrijft. In ‘Bitter en Bot’ richt Raymond zich tot zijn vader in de eeuwige jachtvelden en raadt hem aan om niet terug te komen omdat hij zich direct weer groen zou ergeren over het aardse reilen en zeilen.

Raymond hecht er waarde aan om dingen gezegd te krijgen in twee tot drie minuten. Alle liedjes op ‘Speel’ zijn zo compact mogelijk gehouden. Het album bevat 13 van die miniaturen. In ‘Gewoon in Amsterdam’ verliest hij zijn hart in gelukzalige kinderjaren.

… ik hou van Amsterdam, New York in het klein of Brugge groter, wilder, waar iedereen wil zijn,hier voel ik me vrij, vrij en ongedwongen, ik heb nog nooit zo liefdevol over een stad gezongen …

Op Valentijnsdag speelt de Vlaamse zanger, performer, entertainer, komiek en cabaretier zijn geliefde repertoire voor een uitverkochte zaal. Hoewel Van het Groenewoud met de muziekstijlen die hij hanteert vaak een uitgelaten sfeer ontketent, geniet de zaal muisstil van zijn kleinkunst. Voor zijn nieuwe programma beschikt hij over een geweldige band die perfect aansluit bij die waaier van stijlen en sferen. Het stevige werk klinkt puur en rauw. Het lyrische en romantische repertoire wordt poëtisch ingekleurd door trompet en fluit, wat de band tot een zeer kleurrijk ensemble maakt. Zoals in ‘Brussels by night’ dat begint met een adembenemende trompetsolo.

Naast een gloednieuw album en een tour, verschijnt er ook het fotoboek ‘Een leven lang dromen’ over Raymond, uitgegeven door Lannoo, en brengt VRT een driedelige documentaire over Raymond uit. Als levend decor wordt tijdens het concert historische en recent beeldmateriaal geprojecteerd.

Raymond deelt zijn vreugde, zotheid en (spijtig) verlangen en sluit de avond af met zijn ‘Meisjes’.

Optredens

Bezetting:

Raymond van het Groenewoud (zang, gitaar, keyboards), Rik Aerts (gitaar, zang), Cesar Janssens (drums), Bram Weijters (keyboards, percussie), Wouter Berlaen (bas), Carlo Nardozza (trompet), Stefan Bracaval (fluit)

Gezien op 14 februari 2020 in De Roma te Antwerpen