DOOR TRUUS DE BOER
2014-10-21 07:00:00 • 5 min lezen

Robert Glasper Experiment Lantaren Venster 19-10-2014

Robert Glasper (Houston, 1978) debuteerde in 2004 met het album Mood. Een debuut met verstrekkende gevolgen. De door Herbie Hancock beïnvloede jazzpianist en producer creëerde een cross-over van jazz, gospel, hiphop en R&B. In de jaren daarna bleef Glasper verrassen met opvallende producties zoals Canvas en Double-Booked. Hij houdt van muziek die op de huid van deze tijd zit, en stippelt zijn pad weloverwogen uit. De pianist is net zo goed thuis in de jazzwereld als in kringen van hiphop: "Ik begeef me zo diep mogelijk in beide werelden, gelijktijdig."

De grote doorbraak kwam in 2012 toen hij het album Black Radio uitbracht. "Het gaat erom voor een breder publiek interessant te zijn," meldde Glasper over het album. Hij maakte het met Erykah Badu, Bilal, Ledisi en Mos Def, maar aan de basis stond vrijwel dezelfde band waarmee hij meestal optreedt. Black Radio bleek de perfecte synthese van hiphop en jazz. Het album, inmiddels opgevolgd door Black Radio 2, werd dan ook behoorlijk verrassend, maar volledig terecht, bekroond met een Grammy Award voor 'Beste R&B Album van 2013'. Een nieuw jazzgeluid was geboren.

Het is inmiddels al drie en een half jaar geleden dat Robert Glasper in LantarenVenster optrad, op 29 mei 2011. Deze zomer stond de band samen met het Metropole Orkest op het podium van een van de grootste zalen van het North Sea Jazz Festival, maar wij kijken alvast uit naar het intieme cluboptreden op 19 oktober!

"Glasper ‘shows why cats from Mos Def to Roy Hargrove have sought him out – proving that subtlety and soul are natural allies" (VIBE).

"Robert Glasper has been a rising star in the jazz world ever since he made is debut eight years ago." (The Huffington Post)

Bezetting: Robert Glasper - toetsen Mark Colenburg - drums Casey Benjamin - sax, vocoder Earl Travis - bas