DOOR MANDY LEEUWIS
2014-12-22 07:00:00 • 7 min lezen

Robert Henke: Lumière in Muziekgebouw aan 't IJ

Alle ogen zijn op Robert Henke gericht: gedurende het concert op zijn visuals en tijdens zijn voorwoord op hem zelf. Merkbaar zenuwachtig vertelt Robert Henke over zijn laatste creatie, Lumière. Een geïmproviseerde show in het teken van het licht. De Berlijnse electronicaproducer en uitvinder kennen we over het algemeen als deel van het minimal/technoproject Monolake, met wie hij in 1999 Ableton Live ontwikkelde. Een softwareprogramma voor het live maken van elektronische muziek. Maar in deze editie van The Rest is Noise staat Robert Henke alleen op het podium. Vanavond vergezellen zes lasers hem en gebruikt hij zelfontwikkelde software die het licht live transformeert tot muziek.

Het concertMet het doven van het zaallicht, na het voorwoord van Henke, is het tijd voor het licht van de lasers. Vanaf de eerste stralen word je gegrepen door de intensiteit. Enerzijds van de lasers, anderzijds door de muziek. Of eigenlijk, het samenkomen van die twee elementen. Na enkele seconden overtuigt Henke met deze unieke ervaring en begeef je je in een trance. Cirkels, strepen, flikkeringen... dat zijn vooral de vormen die op het scherm te zien zijn. Soms strak geometrisch, soms elegant en sierlijk. Henke stemt ook de felheid van het licht af op de muziek. Zo wisselen de eenvoudige figuren zich af tijdens de show.

Naast het volledige scherm, wordt er ook gebruikt gemaakt van de wanden direct naast het scherm. Het gebruik van rook zorgt daarnaast voor nog een extra dynamiek; de kleur van de lasers wordt anders en de stralen door de leegte zijn nu ook te zien.

Tijdens zijn voorwoord vroeg Henke om het maken van foto's en video's tijdens het eerste stuk achterwege te laten en daar houdt het publiek zich keurig aan. Het is muisstil in de zaal. Dit verandert tijdens het tweede kortere stuk, waarbij er zoveel foto's gemaakt mochten worden als je maar wilde. Hier maken mensen gretig gebruik van. Henke zelf staat tijdens de show in een dj-booth in het publiek. Geconcentreerd tijdens de show en schattig dankbaar tijdens het applaus na afloop. Het publiek is na afloop ook dankbaar; er wordt uitgebreid nagepraat over de overweldigende show. Het voornamelijke mannelijke publiek is helder in het oordeel en de Nederlandse nuchterheid wordt opzij gezet: deze show verdient een maximale score.

De conclusieThe Rest is Noise weet iedere keer weer te verrassen en te overtuigen met de acts die zij programmeren. En zo ook met Robert Henke. Een avond om niet te vergeten door de intensiteit, het perfect samenkomen van muziek en visuals, en gevoel dat dit vervolgens oproept: overgave.