DOOR MANDY LEEUWIS
2013-09-01 07:00:00 • 6 min lezen

Roos en Torre veranderen Ekko in dansende Speeldoos

Na een aantal succesvolle optredens op De Parade staat het opmerkelijke duo Torre Florim en Roos Rebergen zaterdag 31 augustus in de Ekko in Utrecht. Hem ken je wellicht als leadzanger van de band De Staat en haar als leadzangeres van Roosbeef. Samen met bandleden uit De Staat en Roosbeef zijn zij in 2009 het project De Speeldoos begonnen. De liedjes van het eerste album zijn geïnspireerd op gedichten van mensen met een verstandelijke beperking. De samenwerking tussen Torre en Roos bleek toen al magisch te zijn. Wij waren ontzettend blij met het bericht dat april 2013 De Tweede Speeldoos uitkwam. Dit keer zijn de liedjes gebaseerd op gesprekken die Torre en Roos hadden met acteurs uit de theatergroep Theater Kleinkunst. Dit is een theatergroep voor mensen met een verstandelijke beperking. In april 2013 kwam De Tweede Speeldoos uit en begonnen Torre en Roos meteen een kleine tour.   Op de vooravond van de Utrechtse opening van het culturele seizoen staat De Speeldoos in een vrijwel uitverkochte Ekko. Na verschillende goede recensies in verschillende kranten en websites was het geen verrassing dat het een drukbezocht optreden zou worden. Het publiek is ontzettend gemengd: van jonge hipsters en cultuurbewuste dertigers tot de wat oudere De Parade-bezoekers. Het voorprogramma wordt verzorgd door Duende Ariza Lora, zinger en gitarist van Death Letters, maar dit keer als singer/songwriter op het podium van de Ekko. En hij verdient een eervolle vermelding. Met zijn optreden wist hij een intieme sfeer te creëren. Soms ietwat ongemakkelijk en onzeker, maar muzikaal gezien was het een prachtig voorprogramma en een goed begin voor wat om klokslag 21:30 uur begon: De Speeldoos.   De start van het optreden begint met het opkomen van de vier bandleden. De eerste klanken van het liedje Dansen met jou zijn te horen en Torre en Roos staan aan de zijkant van de zaal. De spots staan op hen gericht en op deze manier weten zij meteen een onverwachte wending te geven aan het optreden. Eenmaal op het podium barst de energie los en staan Torre en Roos op hun eigenzinnige, maar aanstekelijke manier te dansen. Het publiek neemt dit liedje nog niet erg letterlijk; zij staan nog wat afwachtend toe te kijken. Tijdens de liedjes, maar ook daar tussen is er continu interactie tussen Torre en Roos. Dit zorgt voor grappige gesprekjes of blikken. Die interactie hebben zij ook met het publiek. Tijdens het liedje Nooit Verliefd lijkt Roos op 'de 40-jarige, vrijgezelle tante' uit ieders familie en knielt vooraan het podium bij een jongen om te vertellen waarom zij nooit verliefd wordt. Deze theatrale manier van zingen hoor je bij ieder liedje terug. Hoe 'makkelijk' en kort de teksten ook lijken, Torre en Roos brengen ze met overtuiging en gevoel over. Dit wordt ondersteund door de vier bandleden. Er worden veel verschillende instrumenten gebruikt, die allemaal perfect passen bij de sound van De Speeldoos. Bassist Jop van Summeren danst daarnaast ook nog het gehele optreden vrolijk mee en is daarmee een welkome aanvulling op Torre en Roos.    Het optreden eindigt met veel spektakel vanuit De Speeldoos, maar ook vanuit het publiek. Uiteindelijk wordt er toch nog met elkaar gedanst. Dat is het resultaat van een geweldig optreden. Vanaf het eerste moment word je gegrepen door De Speeldoos. Iedere muzikant speelt strak, de zang is goed, er is dynamiek op het podium en de humor die Torre en Roos inbrengen maken het beeld compleet. Er valt weinig niet-positiefs te melden. En het enige wat te bedenken is heeft geen betrekking op De Speeldoos: het publiek was wat afwachtend en de Ekko moet misschien overwegen om wat meer verkoeling te brengen in de warme zomermaanden. Maar dit zijn kleinigheden. Voor dit concert geldt het cliché: je had er bij moeten zijn.