2013-09-30 07:00:00 • 12 min lezen

Ruben Hein niet te stuiten in The North Sea Jazzclub

Op het programma vanavond Ruben Hein met zijn Quintet dat bestaat uit gitarist Paul Willemsen, drummer Bram Hakkens , bassist Hugo den Oudsten en gitarist Jesse van Ruller. Nadat zijn album ‘Loose Fit’ twee jaar geleden uitkwam op het label Blue Note, komt Ruben Hein met een Live album van ‘Loose Fit’ begeleid door het Metropole Orkest onder leiding van Jules Buckley. Ook nog het album ‘Revisited’ dat ook teruggrijpt naar de nummers van ‘lLoose Fit’ maar dan in een jazzy jasje gestoken. 1 april dit jaar komt Ruben Hein met een heel nieuw repertoire dat is opgenomen op het album ‘Hopscotch’ dat eveneens op het Blue Note label is uitgebracht. Met dit repertoire aanvullend met ouder materiaal tourt Ruben Hein door Nederland. Zoals verwacht is het concert van deze populaire zanger in de sfeervolle North Sea Jazzclub uitverkocht. Zodra de band begint te spelen zit de sfeer er goed in. Ruben Hein heeft een eigen stijl die naar mijn bescheiden mening te plaatsen is bij het genre pop. Hij opent met het nummer ‘Little Life’ van zijn laatste plaat, en gaat zonder onderbreking door met ‘Firing Line’ het openingsnummer op het album. Dit zorgt voor vaart in het concert, en de band is niet meer te stuiten. Ze speelt onvermoeid en zeker niet te soft zestien nummers, met een onderbreking van vijf minuten. 'Elephants' gelijk door met 'Somebody to Love'. Maar aan alles komt een eind, zo ook aan dit enevrerende concert.  Na een kort bis applausje volgt nog ‘Fool By Morning’. Ruben Hein durft een relatie met het publiek aan te gaan. Hij kijkt zelfverzekerd, en vraagt om interactie. Hijzelf heeft door zijn soms wat schorre zang een innemend aandeel in de muziek, terwijl zijn piano vanavond moeilijk te onderscheiden valt. Wel in het nummer ‘Rosie’ (Loose Fit) waar hij zichzelf begeleidt op piano. Jesse van Ruller is de sterke spil in de formatie. Hij staat rustig te spelen, terwijl gitarist Willemsen met allerlei en bewegingen en grimassen de aandacht trekt. Zijn spel is echter ook formidabel. Bassist den Oudsten zou je alleen opmerken als hij stopt met spelen, dan pas zal je merken dat ook zijn bijdrage fundamenteel is voor het geluid van het Ruben Hein Quintet. Hakkens, je zou bijna denken, wat een naam voor een drummer, maar dat zou zijn spel in diskrediet brengen. Hakkens is een prima drummer die vrijwel elk nummer inleidt of tijdens intermezzo’s gaande houdt. De tour van Ruben Hein is nog maar net begonnen, en voor het optreden 14-11-2013 Ruben Hein Rotterdam in BIRD kan je via Mpodia 2 kaarten winnen.