2014-11-17 07:00:00 • 6 min lezen

SBTRKT is live & kickin' in de Melkweg

Achter een bijzonder masker verscholen gaat SBTRKT schuil. Een electro-act die de laatste jaren bijzonder populair is geworden onder hippe begin twintigers. Zondag stond hij met z’n tweede album in de Melkweg voor een live show.

Achter het masker gaat de Brit Aaron Jerome schuil. Hij houdt er niet van om met zijn gezicht op het podium te staan. Daarom draagt hij sinds het begin van SBTRKT een traditioneel masker, "zo blijven mensen zich focussen op mijn muziek en draait het niet om de persoon die achter de instrumenten staat," aldus Jerome. En het werkt, drie jaar na het grote succes van zijn debuutplaat SBTRKT is zijn populariteit nog steeds stijgende. Samen met een artiest als Flume hoort hij bij een nieuwe lichting electro-acts waarbij het steeds meer draait om de live-ervaring. Gastzangers, projectors, percussie, het hoort er allemaal bij. De nieuwe ervaring geeft alleen ook een grote vraag mee. Gaat het niet ten koste van de muziek? Wordt er niet te veel nadruk gelegd op de gehele aankleding? Het antwoord hierbij voor de zondagavond van SBTRKT is ‘nee’. Het versterkt het juist eerder.

Het concertNa een wat lauw ontvangst voor voorprogramma Denai Moore (ook te horen op SBTRKT’s album) komen rond half tien de contouren zichtbaar voor de show van SBTRKT. Grote videoschermen, beamers, een drumstel, en heel veel elektronica vullen het podium. Het schept grote verwachtingen, die grotendeels worden ingelost, alleen de grote videoschermen zorgen voor een kleine teleurstelling. Slechts bij een paar nummers wordt er gebruikt gemaakt van visuals op de achtergrond en voor de rest zijn het vooral lasers, rookgordijnen en veel kleureffecten. Dat past ook perfect bij de show, maar toch, als je al die apparatuur meeneemt verwacht je toch iets meer ermee.

Toch weet SBTRKT een sterke show neer te zetten, de nieuwe nummers klinken sterk en weten zich goed te vertalen voor een live-show. Zelf zie je hem heen en weer springen tussen de verschillende instrumenten waarbij hij nog extra ondersteunt wordt door twee muzikanten. Een bijzonder grote vreugde komt er vanuit het publiek wanneer blijkt dat zanger Sampha mee is. Hij is de stem die er mede voor gezorgd heeft dat SBTRKT doorbrak bij het grote publiek. Een nummer als 'Hold On' wordt dan ook uit volle borst meegezongen door een uitzinnige Melkweg. Tijdens het toegift krijgen we bovendien nog even een korte remix-set voorgeschoteld van Jerome. Zo horen we onder andere de zeer geslaagde mix van Radiohead’s 'Lotus Flower'.

De conclusie Na 1,5 uur is het gedaan met de show en wordt de Melkweg in volle euforie achtergelaten. SBTRKT laat zien dat zijn muziek zich perfect kan vertalen naar een live-show. Het geheel klinkt strak en is bovendien geen moment saai. Het is dat het een zondagavond is, anders had het feestje nog wel even een paar uur door kunnen gaan.