DOOR MANDY LEEUWIS
2014-03-01 07:00:00 • 12 min lezen

Schichtige Cate le Bon in Paradiso

Folk met een psychedelisch randje. Cate le Bon speelt samen met drie muzikanten woensdag 26 februari in de kleine zaal in Paradiso.

De artiestEen zangeres geboren in Wales en inmddels woonachtig in Los Angeles. Cate le Bon bracht in november haar derde album 'Mug Museum' uit en menig hip folkliefhebber werd warm van dit album. Een mix van psychedelisch folk en krautrock is misschien nog de beste omschrijving van haar stijl, die niet alledaags is. Eind 2013 stond Cate le Bon op het Crossing Border festival en vanavond volgt voor het eerst de Paradiso.   Het optreden Zonder enig cachet komt de band het podium op van de kleine zaal in Paradiso. In eerste instantie denk je nog dat roadies wat extra testjes komen doen, maar nee...het zijn de drie muzikanten die Cate le Bon meegenomen heeft. Ook de zangeres zelf is ietwat onwennig, maar weet vanaf de eerste klanken prachtige vocalen neer te zetten. Haar stem is eigenzinnig en maken de catchy deuntjes wat duister. Dat maakt haar muziek interessant.  Zonder tijd te nemen om het publiek tussendoor toe te spreken speelt de band strak. De muziek van Cate le Bon brengt scherpe gitaarlooptjes samen met dromerige en blije folk. Maar daar is het ook mee gezegd. Er is geen energie te bekennen en Cate le Bon kijkt meer richting haar bandleden, dan dat zij de zaal in kijkt. Hierdoor blijft het contact met de zaal weg en blijft ook de letterlijke afstand in tact (het publiek staat op een paar meter afstand van het podium). Bij nummers als 'I Can't Help You' en 'Sisters' van het nieuwe album 'Mug Museum' komt de band wat meer los. Er komt plezier vrij, wat aanstekelijk werkt op het publiek. Maar Cate le Bon blijft schichtig en afstandelijk. Na drie kwartier volgen de eerste woorden: Cate le Bon dankt het publiek. En na het laatste nummer en de toegift verdwijnt Cate le Bon langzaam met de handen in de zakken van het podium, terwijl de band zijn laatste noten speelt.   De conclusie Strak gespeeld en gezongen, maar het was niet de avond van Cate le Bon. En dat is jammer, want haar nieuwe album heeft veel fijne folk te bieden.