DOOR ANNEKE RUYS
2016-10-17 07:00:00 • 3 min lezen

Seasick Steve in Paard van Troje

Seasick Steve (1951) maakte tien jaar terug zijn entree in de muziek. Hij was toen voor het eerst live te zien bij Jools Holland. Dat bleek een schot in de roos want de karakteristieke bluesgitarist en icoon brak meteen door naar het grote publiek. Steve is alles behalve een eendagsvlieg gebleken: hij is nog steeds mateloos populair en geliefd onder zowel bluespuristen als het grote publiek.

Dat Steve ongelooflijk populair is blijkt wel weer in Den Haag waar hij op 16 oktober een concert gaf. Voor het Paard van Troje staan meters en meterslange rijen. Het concert is duidelijk geheel uitverkocht. Seasick Steve stond eerder in Paard van Troje (2011 en 2013) en ook toen waren de concerten strak uitverkocht. De gitarist trekt een breed publiek, van jong tot oud en met de heren der schepping in de meerderheid.

Steve bracht eerder deze maand een nieuw album uit met als titel 'Keepin'The Horse Between me and the Ground'. Hij prijst het ook aan tijdens zijn optreden en maakt er een fan op de eerste rij blij mee. De vrouw mag even het podium met hem delen, al komt hij er snel achter dat zij ook in Eindhoven met hem op de stage stond. Het mag de pret niet drukken en een flirtende Steve en zijn grote fan beleven een gezellig (muzikaal) onderonsje.

Het wordt als vanouds een wervelend optreden in het Paard in Den Haag. Het gretige publiek geniet van opzwepende bluesgrooves, waarin de rauwe stem en het felle gitaarspel centraal staan. En vlak ook de drummer niet uit! Die speelt echt alsof zijn leven ervan af hangt. Ook haalt Steve regelmatig door hemzelf gemaakte instrumenten tevoorschijn, zoals de speciale didgeridoo.

Steve vertelt ook tussen de nummers door mooie verhalen. Over zijn bestaan en alles wat hij in al die jaren heeft meegemaakt. Dankbaar toont hij zich met zijn leven als artiest en alles wat hij hierdoor mag meemaken. Het publiek geniet met volle teugen en overlaadt het bijzondere bluesicoon met overdadig applaus en met een regelmatig te horen 'we love you Steve".

Verslag: Anneke Ruys

Fotografie: Loes van der Kraats