DOOR DOUWKE DE BACKER
2013-09-22 07:00:00 • 5 min lezen

Seeed barst van de energieee

- Melkweg Masterdam, 19 september 2013, 21:00 uur - Seeed, wat doe je met het publiek?!?! Ademnood, hartkloppingen, instant gekte, het zal slecht een greep zijn uit de symptomen van de mensen die aanwezig waren bij het optreden van Seeed. De mannen, allemaal strak in pak, bliezen vanaf de eerste seconde zo gigantisch veel energie de zaal van de Melkweg in, dat we van geluk mogen spreken dat er geen gewonden zijn gevallen.   Misschien komt het door hun pauze van een aantal jaar, maar de elfkoppige band Seeed barst van de energie. De Duitse formatie, opgericht in 1998, telde op het hoogtepunt in de Melkweg zelfs zeventien mannen, met o.a. drie zangers, vier blazers, zes percussie en een dj. Ondanks het overbezette podium en de bulk van energie is het opvallend hoe strak de show in elkaar zit. Iedereen weet duidelijk zijn taak, komt niet in elkaars ruimte en de synchrone moves maken de show gestroomlijnd en strak.

Samen spelen ze een innovatieve mix van Dancehall, Dubstep, Hiphop en Reggae, soms met een zware rockbeat eronder, soms met een hitparade sausje erover. De band opent lekker rauw, in het Duits. Met de daaropvolgende nummers; een cheesy nummer en een Dancehall nummer, beide in het Engels, laat Seeed meteen zien waar het muzikaal voor staat.

Eyecatchers zijn de drie zangers, alle drie van een heel ander genre, duidelijk een eigen rol. Meest opvallend is de roodharige Duitser. Zijn uitdrukking is scherp en blijft het hele optreden onveranderd. De tengere elastieke neger naast hem is duidelijk de clown van het stel. Het drietal zingt zuiver, krachtig en in mooi samenspel, bijna onmogelijk naast het dansen en springen.

Hoogtepunten in de show zijn de doekjes ronddraaiend in de lucht, iedereen, echt iedereen in het publiek trekt wat uit en doet mee. Ook de versterking van de vier mannen afkomstig uit North Carolina, bewapend met snaredrums en daarbij horende danspassen, brengen het publiek tot extase.

Het is duidelijk, op een optreden van Seeed kun je je niet voorbereiden. Hun goede albums, verbleken bij deze steengoede show. Hun tour gaat helaas niet verder in Nederland, al is de vraag hoe ze überhaupt energie over hebben om nog iets te doen.