2016-07-10 07:00:00 • 3 min lezen

SENA European Guitar Award - Steve Vai

Bergen op Zoom als episch centrum van de elektrische gitaarmuziek? Ik zie u fronsen en de gemiddelde muziekliefhebber zal vol ongeloof reageren want een feestje als de SENA European Guitar Award hoort volgens veel insiders thuis in muziektempels als Paradiso.

His Royal Vainess Toch stond Bergen Op Zoom op zaterdag 9 juli in het teken van dit feestje. Juryvoorzitter Jean-Paul van Heck, die in Bergen Op Zoom woonachtig is, glom in ieder geval van trots dat het was gelukt om dit Award-feestje in zijn woonplaats te vieren. Rond de klok van 8-en hadden genodigden, pers en muziekfans zich verzameld voor Gebouw T, waar op de rode loper de sterren van de avond arriveerden. Ad van den Berg, Jan Akkerman en kort daarna Award-winnaar His Royal Vainess himself, vergezeld door zijn echtgenote Pia en zijn vaste band.

Jan Akkerman en jong talent Radiopresentator en auteur Ko de Kloet, die zich tot de persoonlijke vrienden van Steve Vai mag rekenen was de gastheer van de avond. De SENA European Guitar Awards werd een aaneenschakeling van gitaartalent en gevestigde orde met als klapstuk natuurlijk de officiële Award uitreiking aan gitaarvirtuoos Steve Vai. Na een stevige opwarming door de Nederlandse formatie Navaronne was er ruimte voor gitaartalenten als Marcel Singor en Richard Halebeek. Ook voor aanstormend, jong talent was er ruimte met optredens van Tom Renet en de 14-jarige Rick Moonen. Jan Akkerman, één van ’s werelds allerbest gitaristen mocht natuurlijk niet ontbreken en de uitverkochte zaal reageerde meer dan enthousiast op zijn optreden met de huisband van de avond.

Onnavolgbaar gitaarspel Na een korte pauze was het tijd voor het hoogtepunt van de avond en datgene waarvoor de zaal was volgestroomd; de uitreiking van de SENA European Guitar Award. Eerdere prijswinnaars zoals Steve Lukather, George Kooymans en Walter Trout feliciteerden Steve Vai via videboodschappen en hadden mooie woorden over voor de Amerikaan. Walter Trout gaf met een kwinkslag nog aan dat als hij Vai hoorde spelen hij zelf altijd het gevoel kreeg dat óf hij nog meer moest gaan oefenen of een normale baan gaan zoeken. Ad van den Berg mocht de Award overhandigen aan Steve Vai en de twee kennen elkaar natuurlijk nog van hun periode bij Whitesnake. Daarna waren er mooie woorden van de meester zelf aan vrienden, de fans en aan zijn vrouw Pia (“The One Who Inspired Me The Most”) en was de ontroering niet alleen zichtbaar maar ook voelbaar. Ter afsluiting van de avond speelde Steve Vai met zijn eigen band een tweetal nummers op zijn eigen onnavolgbare wijze en liet hij zien en horen waarom juist hij in een illuster rijtje thuishoort van beste en meest invloedrijke gitaristen van de afgelopen decennia. Daarmee werd de avond succesvol afgesloten; Gebouw-T in Bergen op Zoom staat op de kaart als rocktempel, Steve Vai heeft terecht de alom gerespecteerde Award in ontvangst mogen nemen en een select groepje liefhebbers hebben weer kunnen smullen van zijn virtuoze gitaarspel.