2012-11-05 07:00:00 • 8 min lezen

Shrek de Musical: Vandaag is Groen, de kleur van de oger.

Ongetwijfeld kent bijna iedereen de films van de groene oger Shrek. Hij werd op zijn zevende verjaardag met een glimlach door zijn ouders de wijde wereld in gestuurd, om op eigen benen te staan. Hij woont in een modderpoel die hij zich heeft toegeëigend. De rust die hij erg op prijs stelt wordt verstoort door een drukke groep sprookjesfiguren. Pinoccio, Roodkapje, Klein duimpje, Peter Pan, een heks, een wolf, een beer, de Draak (Berget Lewis) die aanvankelijk heel boos en kwaad lijkt. maar later romantische gevoelens koestert. En nog vele andere kleurijke figuren. Dan ontmoet Shrek een pratende ezel en Farquaad de heerser van Duloc. Farquaad wil een vrouw en hoort dat er een prinses gevangen zit in een toren. Shrek krijgt de opdracht Fiona te bevrijden, wat hij dan ook doet op zijn eigen onhoffelijk manier. Er ontstaat een liefdesroman. De heer Farquaad wil met Fiona trouwen. Fiona wil graag met haar redder trouwen, althans dit is altijd haar droom geweest. Maar Shrek heeft zijn uiterlijk niet mee. Daarom denkt Fiona er meer aan de opdrachtgever van de bevrijdingsactie te ontmoeten. Maar ook Farquaad heeft zijn tekortkomingen. De cast De cast bestaat William Spaaij als de stoere maar tevens innemende Shrek, Deze rol is bepalend voor het hele verhaal. Om dit karakter neer te zetten,  is er meer nodig dan iemand zomaar in een groene outfit te steken. Spaaij brengt deze ontroerende en lompe oger tot leven zoals het in mijn ogen de bedoeling is. Kim-Lian van der Meij is gekozen voor de rol van Fiona, net als William, ook bekend van televisie. (Onder weg naar morgen) Kim-Lian kan dat meisjesachtige prinsessengedrag enorm goed vertolken. Fiona heeft ook nog twee andere levensfasen in de musical. Die worden vertolkt door Stephanie Yavelow als tiener Fiona Elf, en Vajén van den Bosch als Teenage Fiona. Paul Groot als de gemene heer Farquaad die heerst over Duloc. Hij moet voor zijn rol op de knieën, en dat leidt tot hilarische momenten, maar ook in de tekst is daar veel mee te doen.  Rogier Komproe speelt de rol van irritante ezel. Ondanks het ezelspak zit deze druktemaker boordevol energie, en springt alle kanten op. De cast is zichtbaar, maar de ontwerpers van het geluid,  licht, decor en kostuums niet en zij creëren wel de omgeving waarin alles gebeurd. Heel doeltreffend is de achterwand aan te passen voor verandering van de scenes. De prachtige luchten en de overgang in het podium met daarop de bomen, het kasteel en andere attributen trekken het publiek volledig de wereld van Shrek binnen. Het geluid ondersteunt het driedimensionale effect door geluidweergevers achterin de gehoorzaal. De regie is in handen van Eddie Habbema. De groene loper Normaal gesproken komt bekend Nederland binnen over een rode loper. Voor deze première van Shrek de Musical lopen er zo’n zestig BN’ers binnen over de groene loper met aan de zijkant een cordon van pers met camera’s. Ook verschijnt daar Albert Verlinde, die het aandurfde deze geweldige productie op zich te nemen. Hij kan trots zijn op zijn werk: de Musical Shrek. Het is een zeer geslaagd project, en het is zeker de moeite waard om deze pas geboren klassieker te gaan bezoeken. Marco Borsato en Jacques d'Ancona vraag ik in een one-liner te zeggen wat ze van de musical vinden. Ook drie bezoekers geven hun mening en nemen de one-liner van Mpodia in hun tekst op: Vandaag is Groen, de kleur van de oger. Deze video’s kan je hieronder bekijken. Twee extra scenefoto's door Joris van Bennekom.